Therion - Sitra Ahra (8)

Band: Therion
Titel: Sitra Ahra
Betyg: 8/10

Sedan den näst intill renodlade dödsmetalldebuten ”Of Darkness…” (1991) har THERION återuppfunnit sig själva ett otal gånger, flyttat fram gränser och brutit nya marker. Ramar och gängse normer är för THERIONs grundare, kreativa ådra och kapellmästare Christoffer Johnsson inte något som begränsar utan något som skall passeras, slitas sönder och omformas. Det mest banbrytande albumet är tveklöst 1996 års ”Theli” som inte bara pånyttfödde THERION och deras karriär, utan banade väg för en i princip helt ny genre – operametall. Det är omöjligt att sammanställa hur många band som har Christoffer och ”Theli”-plattan att tacka för sin existens och/eller musikinriktning. Genren är ju idag lika självklar som att sova, äta och skita, men det skall understrykas att THERION ändå lyckats behålla sitt unikum - vilket säger en del om deras integritet.

På releaserna i ”Theli”s kölvatten har sopraner, tenorer, barytoner, körer och svulstiga arrangemang i mångt och mycket haft den största rollen. Men på de senare opusen har metallelement av mer traditionell art - i både sång och musik - givits allt mer utrymme och inte minst gäller det den rejält ”metal”-inriktade ”Gothic Kabbalah” från 2007. Vad gäller nya ”Sitra Ahra” så bjuds det på mer av… tja… allt, såsom klassiskt, opera, musikal, symfoni, folkmusik, 70-tal och (så klart) metal i en blädande mix där dramaturgin - och de känslouttryck som följer i dess fotspår - skruvats upp rejält. Sällan har jag hört ett album så extremt innehållsrikt och ambitiöst. Man kan ledas att tro att THERION fått identitetsproblem och febrilt söker en ny inkarnation, men jag skulle snarare påstå att detta är den yttersta utposten för hur stor och bred en repertoar kan bli utan att förlora sammanhållningen. Skivan balanserar definitivt på gränsen till vad många kan uppfatta som splittrat, men det ingår nog i riskkalkylen när man levererar kompositioner som gör ett otal nerslag längs en väg av många hundra års musikhistoria (med utgångspunkt hos de klassiska kompositörerna), hämtat musikalisk inspiration från en uppsjö kulturer, världsdelar, genres och inriktningar och bjuder på ett instrumentgalleri utöver det vanliga. Allt är sinnrikt och innovativt sammanflätat och skapelsen får dessutom extra bränsle genom den levande produktionen och 70-talskänslan som många gånger präglar skivan. ”Sitra Ahra” hör följaktligen till ett av THERIONs mest intressanta och vågande album, där 10-minutersmästerverket ”Land of Canaan” är den starkast skinande juvelen.