Ghost - Opus Eponymous (8)

Band: Ghost
Titel: Opus Eponymous
Bolag: Rise Above Records
Betyg: 8/10

Recensent: Tomas Lagerlöf

Förra årets stora snackis på kultursidorna var pseudonymen Lars Kepler, vars debutroman sålts till hela trettiofyra länder innan den ens var färdigskriven. Många var de som dryftade sina teorier och tankar, ingen var i närheten av sanningen. För bakom namnet fanns författarparet Alexandra och Alexander Coelho Ahnordil som var relativt okända för den stora allmänheten, varav ”avslöjandet” blev lite av antiklimax. Men paret Ahnordil lär ha skrattat hela vägen till banken. De hade trots allt redan inkasserat närmare tio miljoner kronor i förväg, och bättre marknadsföring än den som kulturskribenter och andra bjudit på går knappast att få.

Att mystiska sextetten GHOST ens skulle nämnas på kultursidorna är högst osannolikt, likaså att de skulle få miljontals kronor i förskott, men tack vare anonymiteten, och framför allt, ett knippe grymma demolåtar, har ett intresse kring bandet skapats. Och till skillnad från makarna Ahnordils mediokra förstlingsroman, bjuder de mask- och kåpbeklädda medlemmarna på en imponerande debut där black metal-lyrik samsas med såväl tunga riff som popmelodier.

”Opus Eponymous” är i mångt och mycket just ett popalbum. Lyssna bara på refrängen i ”Satan Prayer” eller de smäckra melodislingorna i låtar som ”Ritual”, ”Prime Mover” och ”Death Knell” och våga hävda motsatsen. Jämförelser har gjorts med THE DEVIL`S BLOOD, och visst finns här beröringspunkter. Inte minst i sättet att röra sig utanför gängse ramar för att sprida ett ohelighetens evangelium. Men där holländarnas främsta inspirationskällor hittas under 70-talet, har GHOST sin bas i årtiondet därpå, vilket innebär att de musikaliska utsvävningarna är färre, låtarna kortare, samt att klaviaturen fått en framträdande plats i ljudbilden.

Visst kan man ha invändningar mot att ”Opus Eponymous” rymmer få helt nya låtar, att produktionen är för polerad och att speltiden, med sina knappa 35 minuter, är i underkant. Å andra sidan kan man välja att se det positiva i en debut som är så väl sammanhållen och så till bredden fylld med snillrika arrangemang och minnesvärda kompositioner att eventuella konkurrenter tvingas till reträtt.