The Dead And Living - Decadance (8)

Band: The Dead And Living
Titel: Decadance
Bolag: Lightning
Betyg: 8/10

Recensent: Fredrik Sandberg

När jag stiger av bussen till jobbet är klockan fem över sju, denna kylslagna oktobermorgon. Ett flyktigt dis stiger ur gatubrunnarna, men skingras snabbt av en isande gråkall vind. Över stadens hustak kretsar en stor flock kajor på ett vagt hotfullt sätt, med en starkt rosaröd morgonhimmel som fond. Trots scenens inneboende vemod känns morgonen frisk snarare än kall, livfull snarare än dyster. Därför känns det passande att musiken i hörlurarna just den här morgonen är THE DEAD AND LIVING.

Det Karlstad-bördiga bandet nämner bland sina influenser mänsklighetens förfall, 1800-talets East End och Tim Burton. Därför kommer det inte som en överraskning att debutverket ”Decadance” (stilpoäng för ordvitsen) låter som om Nick Cave och Ville Valo satt sig ner en natt och skrivit musik tillsammans, efter att först ha plöjt igenom nämnda filmskapares hela katalog. Musiken är mörk och lekfull på samma gång och ger associationer till rödvin i silverkalkar hållna med slappa handleder, kråsskjortor, grinande dödskallar och liderliga skratt från skumma hörn.

”Decadance” är en påtagligt stark skiva, med i princip inga genuint svaga spår. De bra spåren är däremot många: bland dessa återfinns trallvänliga ”Dance With The Dead”, tvåtaktsdrivna ”Before The Vultures Takes Me”, charmiga ”Death Run” och ”Mayday, Mayday” samt krispigt sorgsna ”A Date With Death”. Allra bäst är nog ändå den trevande balladen ”Corrido de Cavalera”, som när höjningen kommer i tredje versen ger mig en alldeles äkta klump i halsen.

Finns det då inget att invända mot ”Decadance”? Tja, det skulle väl vara det faktum att THE DEAD AND LIVING verkligen vrider ur konceptet till sista droppen. Ibland känns det musikaliska uttrycket lite väl utstuderat, som något av en medveten pose. Kanske kunde värmlänningarna tillåta sig något större avsteg från formulan vid enstaka tillfällen? Nåväl, det är måhända en bagatell i sammanhanget – för i det stora hela är jag fullständigt charmad av den effektiva mixen mellan sorgset vemod och glimtögd livslust…