Elvenking - Red Silent Tides (7)

Band: Elvenking
Titel: Red Silent Tides
Bolag: AFM Records

Italienska ELVENKING brukar kategoriseras som ett folk/power metal-band, men det var förr det. På femte plattan (ja, jag vet att det egentligen är gruppens sjätte album, men jag räknar den akustiska "Two Tragedy Poets and a Caravan of Weird Figures” (2008) som en parantes i sammanhanget) ”Red Silent Tides” är det inte särskilt mycket av vare sig folk eller power metal. Redan på föregångaren ”The Scythe”  (2007) kunde man skönja tendensen, men nu har ELVENKING verkligen frångått sin ursprungliga stil. ”Red Silent Tides” har inte speciellt mycket gemensamt med debuten ”Heathenreel”  (2001) om man säger så.

ELVENKING anno 2010 spelar vanlig hederlig melodiös hårdrock/metal. Visst kan man fortfarande höra en fiol här och där, men folkmusikinslagen har kraftigt tonats ned. Utvecklingen är intressant, men som stort fan av tidiga ELVENKING vill jag inte påstå att jag uppskattar tilltaget fullt ut.

”Red Silent Tides” har en hög lägstanivå, men är samtidigt lite för jämn. Här finns många starka låtar, men någon ny ”White Willow”, ”Jigsaw Puzzle” eller ”The Divided Heart” har jag tyvärr inte hittat. Ska jag ändå lyfta fram några låtar får det bli refrängstarka ”The Last Hour”, växaren ”The Cabal” (som bandet gjort en video till), ösiga ”Your Heroes are Dead” och fast jag egentligen inte vill erkänna det har jag fallit för den oemotståndliga AOR(!)-dängan ”What’s Left of Me”.

ELVENKING har en stor plats i mitt hjärta, men precis som när jag skulle betygsätta ovan nämnda ”The Scythe” känner jag att låtmaterialet på ”Red Silent Tides” inte riktigt räcker för en åtta utan att bandet får nöja sig med en ny stark sjua. Det var helt enkelt bättre förr. Samtidigt vill jag påpeka att för folk som dissar tidiga ELVENKING kanske det kan vara värt att ge gruppen en ny chans, då det som sagt skett en ganska påtaglig ändring när det gäller musikens inriktning.