Sick of it All - Based on a True Story (7)

Band: Sick of it All
Titel: Based on a True Story
Bolag: Century Media

Om "Death to Tyrants" (2006) var ett politiskt ställningstagande där SICK OF IT ALL smutskastade den f.d amerikanska presidenten för fulla muggar, så är "Based on a True Story" endast en självbiografi. Klassisk cityslicker-romantik (med ursprung från Queens N.Y.) och brödra-/systerskap från en cirkus 25 år gammal hardcorescen besjungs på bandets nionde platta i ordningen. Den ska följa upp ett fyra år gammalt giv som rosades av kritiker från alla tänkbara hörn, en platta som gav jenkarna utrymme på såväl hardcore- som metalfestivaler. Det är inte för intet som självaste Abbath (IMMORTAL) följer bandets karriär, samtidigt som han enligt egen utsago skiter i alla andra hardcoreband.

Bandet levererar återigen hej-dundrade NYHC med spelglädje, sväng, aggressivitet och ett sound som är tajtare än Lokets studentkostym. Gängkörerna sitter självklart som ett smäck och tillsammans med Lou Kollers säregna röst så visar SOIA att gamla hundar ger fan i att sitta, såvida de inte själva väljer det.
SICK OF IT ALL är legendarer med fötterna väl planterade på Tellus, som på fullt allvar ber fans att önska vilka låtar de vill höra på den kommande spelningen (via någon av de välkända sociala medierna). "BOATS" symboliserar just den utveckling som är nödvändig, men inte ett jota mer än så - för om man messar med det här soundet för mycket så är det lika bra att lägga av. Svagheten finner vi i de allsångspartier som möjligtvis funkar live, men på platta låter halvengagerande. Ibland tippar nämligen enkelheten över in absurdum, men dessa tillfällen är få och överkomliga. Veteranerna har emellertid koll på sin skit och överanalyserande av en genre som bygger på hjärta och furiöst sväng är totalt meningslöst. Prettotramset lämnar vi åt genrens groteska kusin (metalcore) och tar istället initiativ till en gedigen moshpit under nästa sverigegig.