Circle II Circle - Consequence of Power (8)

Band: Circle II Circle
Titel: Consequence of Power
Bolag: AFM Records
Betyg: 8/10

Har alltid varit svag för Zachary Stevens (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA, MACHINES OF GRACE) röst. Min första kontakt med honom var när han debuterade i SAVATAGE på den sjukt underskattade kanonskivan ”Edge of Thorns” (1993). Precis som jag alltid gillat Stevens har jag alltid gillat hans nya band CIRCLE II CIRCLE (som dock inte är så nytt längre då ”Consequence of Power” är gruppens femte giv). De tidigare plattorna är alla klart bra, men samtidigt har det där lilla extra saknats. På ”Consequence of Power” har CIRCLE II CIRCLE tuffat till sig och detta har i sin tur resulterat i bandets finaste stund hittills.

Framförallt imponeras jag av den inledande kvartetten ”Whispers in Vain”, ”Consequence of Power”, ”Out of Nowhere” och ”Remember”. Tung och hård heavy metal som stundtals för mina tankar till tyska BRAINSTORM. Det snabba titelspåret är lätt en av de bästa låtar CIRCLE II CIRCLE spelat in. I femte spåret ”Mirage” sjunker låtkvaliten tyvärr något, men i omväxlande ”Episodes of Mania” är bandet på rätt spår igen. Fortsättningen är också mycket bra även om man inte når samma höjder som under skivans inledning. Undantaget är väl i så fall avslutande balladen ”Blood of an Angel” som tillsammans med redan nämnda ”Mirage” får anses som plattans svagaste spår.

”Consequence of Power” är kanske ingen absolut toppskiva, men jävligt bra är den i alla fall. Redan frälsta har garanterat en ny högtidsstund att vänta, medan oinvigda rekommenderas ta chansen att upptäcka CIRCLE II CIRCLE och en av melodimetallens mest underskattade sångare, Zachary Stevens.