Pray for Locust - Swarm (6)

Band: Pray for Locust
Titel: Swarm
Bolag: Supernova Records
Betyg: 6/10

Recensent: Niklas Olausson

Bonnier Amigos nya rocketikett, Supernova Records, har vaskat fram denna ungdomliga pärla ur huvudstadens sjö av peppade unga artister. Huruvida PRAY FOR LOCUST kommer generera rikligt med bagare åt bolagsjätten låter jag bli att sia om, men klart är att Stockholmskvintetten har en fantastisk energi i sin musik, något som jag utan tvekan rankar som bandets största tillgång. Tongångarna skulle jag vilja beskriva som ett THE HAUNTED i hardcorekostym, vilket gör att grabbarna är inne och snaskar på samma kaka som bl.a. BY NIGHT, DEADSOIL och bristolbaserade genrefavoriten BURNING SKIES. En väldigt tacksam genre att husera i - om jag får säga det själv - då den vanligtvis innehåller en skön örongodismix av brutalitet och snilleriffande.

Tyvärr erbjuder PRAY FOR LOCUST en tämligen klen ljudbild i förhållande till sina lite mer progressivt lagda genrekollegor, det blir helt enkelt aldrig speciellt intressant. Energin är som sagt där, men det är också en rysligt pubertal attityd som för tankarna till CHILDREN OF BODOMs sämre stunder. Även textförfattandet är i samma ådra som nämnda finnar, men med den stora skillnaden att glimten i ögat plågsamt lyser med sin frånvaro. Samtidigt är "Swarm" en klart habil skiva med en rad refrängstarka spår och snygga grundriff, varför jag inte är helt redo att ge upp hoppet om stockholmssönerna.

PRAY FOR LOCUST är ett spelskickligt gäng och jag tror säkert att de kommer att attrahera en och en annan supporter av THE HAUNTED och kanske till och med någon stackare som fastnat i den moderna metallens håla. Kanske kan de till och med övertyga undertecknad en vacker dag om att de har vad som krävs för att förtjäna en plats i skivstället. Det är dock en bit kvar och därför sammanfattar jag mina samlade intryck med en svajig sexa.