Spiritual Beggars - Return to Zero (7)

Band: Spiritual Beggars
Titel: Return to Zero
Bolag: InsideOut

Recensent: Tomas Lagerlöf

Titeln på SPIRITUAL BEGGARS sjunde fullängdare kunde inte vara mer missvisande. Med ”Return to Zero”, har SPIRITUAL BEGGARS snarare tagit sikte mot framtiden. Visst, musiken rör sig fortfarande i ett 70-talsosande landskap där DEEP PURPLE och BLACK SABBATH regerar, men ”Return to Zero” andas fräschör på ett sätt som vare sig ”On Fire” eller ”Demons” var i närheten av. Där föregångaren trampade i invanda hjulspår luftar ”Return to Zero” vingarna i rörelse mot nya höjder.

Kanske har det att göra med Apollo Papathanasio (FIREWIND), mannen som fick det ärofyllda men betungande uppdraget att ersätta Janne ”J.B.” Christoffersson som valt att satsa allt krut på huvudsysslan GRAND MAGUS. Kanske har de fem år som gått sedan sist skärpt sinnen ytterligare hos kvintetten. Kanske beror det på att Amott låter melodierna och sologitarren ljuda i större utsträckning än på tidigare alster. Vilket svaret än må vara så har SPIRITUAL BEGGARS verkligen lyckats denna gång. Jag tillstår mig till och med till att utnämna ”Return to Zero” till bandets största stund hittills.

Det känns nästan som att SPIRITUAL BEGGARS fått en nytändning. Det är snyggare, säkrare och framför allt, roligare än sist det begav sig. Från introt ”Return to Zero” till avslutande ”The Road Less Travelled” bjuds det på grymt sväng och mången smittande melodier. Några av favoriterna är fartfyllda ”hiten” ”Coming Home”, luftiga ”Concrete Horizon” och återhållsamma ”Spirit of the Wind”.

Om steget ut ur anonymiteten togs med ”Ad Astra” är ”Return to Zero” skivan som kommer att föra SPIRITUAL BEGGARS ytterligare några snäpp närmare toppen. Visst har den sina dalar (”Believe in Me” och ”Dead Weight” är sådär) men i det stora hela har Amott och kompani lyckats riktigt bra. Betyget blir en stark sjua, men med bud på mer.