Skrivet av Stefan Lejon
2010-07-21 18:43

Band: Gormathon
Titel: Lens Of Guardian
Bolag: Suoernova Records
Betyg: 6/10

Att finna sin egen väg inom den melodiska dödsmetallen är i dagsläget i stort sett omöjligt. Allt är redan gjort, såväl framlänges som baklänges. Istället gäller det att, som i fallet GORMATHON, försöka kombinera olika stilar som sammantaget ger ett någorlunda egensinnigt sound. I grund och botten är det alltså melodibaserad dödsmetall det handlar om på "Lens of Guardian" men infallsvinklarna är många. Raka heavy metal-riff möter sångmelodier som stundvis påminner om sentida SENTENCED och svängiga folkmelodier krockar med ett driv som andas AMON AMARTH. En gnutta riffbaserad rock ryms också i ekvationen. Allt detta sammantaget ger alltså en hyfsat originell helhet som stundom övertygar. Bandets största plus är den rena sången i många av refrängerna som istället för att vara sockersöt i stil med valfritt metalcoreband påminner mig om HARDCORE SUPERSTARs raspige gapare Jocke Berg. Refrängen i "Gormathon" skulle till och med kunna vara plockad från något av sistnämnda bands senare alster.

GORMATHONs problem ligger istället i att man inte lyckats snickra ihop tillräckligt många låtar som håller måttet. Långtråkiga skvaldängan "Wings of Steel" och gapiga "Love is a Motherfucker", där man snarast låter som ett sentida IN FLAMES på sparlåga, skulle med lätthet kunna ha lämnats åt sidan. Å andra sidan är till exempel tiltelspåret en briljant uppvisning i hur man snickrar ihop en grym slagdänga och skivan innehåller överlag betydligt fler toppar än dalar. Bandets styrkor övervinner i slutänden deras svagheter och som helhet är "Lens of Guardian" en klart godkänd och lovande debut. Jag ser fram emot att följa bandet framöver och inför nästa skiva hoppas jag att barnsjukdomarna ska vara kurerade. Då kan GORMATHON bli ett band att räkna med framöver.

Dela

Bäst just nu - juli

Johan Engström: