Motherlode - Tomorrow Never Comes (7)

Band: Motherlode
Titel: Tomorrow Never Comes
Bolag: Bold Stroke Records

Recensent: Fredrik Sandberg

Jag läser definitionen av ordet ”motherlode” på engelska Wikipedia, vilken ungefärligt översatt lyder ”Motherlode betyder en huvudådra, eller ett område med många ådror, av guld- eller silvermalm. Termen används också metaforiskt, syftandes till ursprunget för något värdefullt eller något förekommande i ymnigt överflöd.” När Örebros MOTHERLODE efter 15 års skivtystnad nu släpper ”Tomorrow Never Comes” kan ingen anklaga dem för hastverk. Frågan är då om den långa skapandeprocessen fungerat som alkemi, och fått bandet att hitta guld med sitt släpp?

Svaret på frågan kanske vi kan vänta lite med, men låt mig först konstatera att det märks att skivan fått växa fram under långvarig bearbetning. Detaljerna är många och intrikata, och MOTHERLODE lyckas finfint med att hitta ett eget sound. Deras musikkonst bottnar med tydlighet i sjuttiotalet och band som WHITESNAKE och RAINBOW, men inkluderar även vibbar av 80-tal i form av SKID ROW och BON JOVI. Dessutom är örebroarna – för att annars vara ett hårdrocksband av tämligen klassiskt snitt – förvånansvärt progressiva, och ger gott om utrymme för oväntade ackordbyten, lekfulla arrangemang och känslosamma utsvävningar i både dur och moll.

Det finns ett flertal olika uttryck på skivan; tuffrockiga ”Predators”, sorgset eleganta ”Crying”, kåtfunkiga ”Promises”, storvulna ”Crawling Through The Desert” och soft flummiga ”Ice Cream Man” är alla exempel på spår som förutom att vara starka låtar har påtagligt skilda identiteter. Trots det känns skivan enhetlig och sammanhängande, vilket är ett tecken på att MOTHERLODE gör saker och ting rätt. Faktum är att man i ”Tomorrow Never Comes” har skapat en nyanserad, habil och bra rockplatta, som förmodligen kan tilltala åldrande flumrockare likaväl som tonåriga sleaze-rockers.

Min enda reservation är möjligen att det ibland känns snudd på för perfekt, tillrättalagt och välproducerat, vilket gör att anrättningen tappar lite själ (ni vet, på samma sätt som personer med perfekt ansiktssymmetri inte nödvändigtvis är de mest attraktiva). Samtidigt är det svårt att kritisera örebroarna baserat på att de gör saker med perfektion, varför ett högt betyg känns befogat. Så, till svaret på frågan: har MOTHERLODE hittat guld? Tja, inte nödvändigtvis – men en rejäl silverfyndighet har de allt satt hackan i...