Evemaster - III (5)

Band: Evemaster
Titel: III
Bolag: Supernova Records
Betyg: 5/10

Recensent: Tomas Lagerlöf

På sitt, som titeln antyder, tredje album har finska EVEMASTER tagit hjälp av den svenske mångsysslaren Dan Swanö som här står för mixning och mastring, samt bidrar med sång på ett par låtar. När Swanö har haft ett finger eller två med i skapelsen kan man också vara nog så säker på att det låter bra. Det gör ”III”.  Produktionen är oklanderlig, liksom det musikaliska utförandet. Dessvärre vägrar låtarna att sätta sig. ”III” lyckas inte riktigt engagera, även om det bitvis låter bra.

Delvis har det att göra med att materialet på ”III” rör sig mellan olika genrer, där ingen riktigt tar överhanden. Det är vare sig tillräckligt djävulskt för att klassas som black metal eller tillräckligt ondskefullt för att klassas som döds. ”III” blir således ett mellanting, en kompromiss. Och kompromisser är sällan av godo. I ”Enter” låter EVEMASTER till exempel mest som ett tröttare AT THE GATES och refrängen i ”The Great Unrest” är ett skämt. Å andra sidan finns här ett par låtar, främst ”New Age Dawns” och ”Absolution” där Swanö lånar ut sina tonkonster, samt enskilda partier som tål att höras om. Bäst blir det när tempot dras ner och progressiva tongångar kan skönjas.

Om EVEMASTER tillåter sig att renodla ett av sina många uttryck och tar de progressiva inslagen ytterligare några steg kan nästa skiva bli något att räkna med. Men i dess nuvarande form har jag svårt att se att ”III” kommer att snurra särskilt många varv till i spelaren hemma hos mig.