Axel Rudi Pell - The Crest (8)

Band: Axel Rudi Pell
Titel: The Crest
Bolag: SPV Records

Ett nytt släpp från AXEL RUDI PELL betyder i regel att redaktör Engström hör av sig om en recension och denna gång var inget undantag. Den Bochumbaserade gitarristen och hans band har länge legat mig varmt om hjärtat och jag brukar således hylla skivorna. Fjortonde studioreleasen "The Crest" ger mig ingen anledning att avvika från det inslagna spåret. Stilmässigt bjuder inte AXEL RUDI PELL på några som helst överraskningar utan kör vidare på sitt tidigare koncept, dvs lättsmält och melodiös hårdrock/metal.

Det första som slår mig när jag börjar lyssna på "The Crest" är att det låter lite, lite tyngre än vanligt. Det visar sig att herr Pell för första gången producerat helt på egen hand, vilket kan vara en del av förklaringen. I vilket fall som helst har han gjort ett bra jobb när det gäller produktionen, då ljudet är klockrent.

Efter ett mer eller mindre obligatoriskt intro inleds skivan med "Too Late" som är en riktig hit. Upptempo med skönt riff, stark refräng och grym sång av den alltid lika fantastiske Johnny Gioeli. Midtempospåren "Devil Zone" och "Prisoner of Love" som följer är nästan lika bra, medan "Dreaming Dead" med sin episka tyngd utgör ytterligare en av skivans höjdpunkter. Därefter blir det lugnare tongångar i balladen "Glory Night" och semiballaden "Dark Waves of the Sea", men nivån på låtarna är fortsatt hög. Den sistnämnda låten har för övrigt undertiteln "Oceans of Time Pt. II". Något mästerverk i klass med sin föregångare är den väl inte, men som sagt en riktigt bra låt är det ändå. I "Burning Rain" serveras refrängstark midtempo i stil med ovan nämnda "Devil Zone" och "Prisoner of Love". Instrumentala "Noblesse Oblige" gör kanske sitt till för variationen, men får anses som det klart svagaste kortet på detta album. Skivan avslutas med ännu en stark semiballad, "The End of Our Time", och därmed går "The Crest" i mål på ett högst värdigt sätt.

Om du inte tidigare fastnat för AXEL RUDI PELL kommer du inte att göra det den här gången heller, men redan frälsta kan lugnt införskaffa "The Crest". Pell & Co har gjort det igen!