Masterplan - Time to be King (7)

Band: Masterplan
Titel: Time to be King
Bolag: AFM Records

En av världens bästa sångare, Jörn Lande (JORN, ALLEN/LANDE), tillbaka bakom mikrofonen i ett av världens bästa band, melodimetallkungarna MASTERPLAN. Inget ont om vare sig Mike DiMeo (RIOT, THE LIZARDS) eller förra plattan "Mk II" (2007), men nu jävlar skulle det bli åka av igen. Det var i alla fall vad jag förväntade mig. Efter ett antal varv har "Time to be King" fortfarande inte lyft på det sätt jag både trodde och hoppades och även om skivan är klart bra kan jag inte låta bli att känna en viss besvikelse. Jag hade ju förväntat mig ett album i absolut toppklass. Jag har svårt att se hur "Time to be King" någonsin ska kunna växa ikapp mästerverken "Masterplan" (2003) och "Aeronautics" (2005).

Lägstanivån på "Time to be King" är imponerande hög, men problemet är att skivan är lite för jämn. Det är få låtar som sticker ut. Alla låtar är ungefär lika bra och man saknar de där riktiga topparna som brukar finnas på ett MASTERPLAN-album. Variationen är heller inte den bästa, vilket gör att jag har lite svårt att minnas enskilda låtar. Detta leder i sin tur till att låtarna flyter ihop till en enda massa och då hjälper det inte hur proffsigt framförandet än är. Lite fler växlingar i tempo hade verkligen inte skadat. Nu är det väldigt många halvsnabba låtar som påminner om varandra och därmed tar ut varandra.

Skyhöga förväntningar leder tyvärr ofta till besvikelser och då är det lätt att fokusera på det negativa, vilket jag ser att jag nu gjort i denna recension. Trots kritiken står sig ändå "Time to be King" väl jämfört med många andra skivor och en sjua är den lätt värd.