Crazy Lixx - New Religion (8)

Band: Crazy Lixx
Titel: New Religion
Bolag: Frontiers Records

Recensent: Johan Hagengren

CRAZY LIXX är åter tillbaks för att visa hur 80-tals sleaze skall spelas. "New Religion" utgör första plattan utan en av bandets grundare, gitarristen Vic Zino som gått med i HARDCORE SUPERSTAR, om någon nu missat det. Vic ansåg sig inte ha tid för både göteborgarna och sin egen kreation varvid han lämnade skutan. CRAZY LIXX droppades från sitt bolag Swedmetal Records och fick således söka sig annorstädes. Frontiers nappade och här har vi nu ett av bandets viktigaste vax, det som skall bestämma huruvida det finns en framtid eller inte för Malmös stoltaste. Tveklöst, blir ett snabbt svar efter första genomlyssningen av "New Religion".

Bandet är tillbaks och det med råge! Där "Loud Minority" kändes en aning spretig är nykomlingen en betydligt jämnare historia. Man har dessutom fört sitt sound en bit ifrån det ursprungliga, sleazigt skitiga och mer mot 80-talets stora arenaband. Lyssna bara på "My Medicine (R.O.C.K)", vars inledningsriff osar POISONs "Unskinny Bop" och vars refräng känns inte så lite DEF LEPPARD. Över huvud taget känns det som att gruppen tagit ett stort steg mot det mer melodiösa och storslagna. Nye gitarristen, den unge Andy Dawson, hanterar sitt instrument med bravur och passar bandet som handsken. Den adrenalindrypande "21 ´Til I Die" får för mig bli plattans signum. En given partyhit som direkt får en på gott humör.

Plattan fullständigt kokar över av Rock N´Roll-klicheer och innehåller väl ungefär hela rockhistoriens alla attribut. Men vad gör det om det blir en aning klyschigt? Det handlar om precis det som levnadsglad partyhårdrock skall göra. För oss som varit med sedan demodagarna finns i "Lock Up Your Daughter" en klar referens till gamla "Daddy´s Little Girl" som aldrig fick bli med på debuten, något som får mig att dra på smilbanden. Jag väntar fortfarande på att bandet ska spela in min gamla favorit "Over You".

Det här blir den första digitala utgåva som jag recenserar. Istället för en platta som damp ner i brevinkastet fick jag tanka hem skivan från en websida. En något tråkig utveckling kan man tycka, men vi har väl dragit på oss det själva i och med all illegal nedladdning.

Efter otaliga genomlyssningar kan jag dock konstatera det jag hoppats på: CRAZY LIXX var inget one-hit-wonder, utan har levererat en skiva som slår det allra mesta som släpps inom genren nu för tiden. Och ja…de spöar fortfarande CRASHDÏET.