Avantasia - Angel of Babylon (7)

Band: Avantasia
Titel: Angel of Babylon

Vi talar förstås om nyansskillnader här, men "Angel of Babylon" är nog den svagaste i albumtrilogin som startade med 2008 års "The Scarecrow" och fortsätter nu med de på vårbete synkront utsläppta alstren "The Wicked Symphony" och just "Angel of Babylon". Nu är förstås begreppet "svagaste" väldigt relativt i sammanhanget. Först och främst därför att granskningsobjektet - trots den föga smickrade utnämningen - är riktigt bra och läxar upp majoriteten av alla melodiska hårdrock/metal-album som släppts under de senare åren. Det är också så att Babylons ängel i sin hand håller några av de absoluta höjdpunkterna i hela treenigheten. Den ruggigt imponerande nio- och en halvminutaren "Stargazers" är en av dem och bräcker det mesta. En lugn och snygg inledning bryter ut i up-tempo och Jorn Lande (MASTERPLAN, JORN), Russel Allen (SYMPHONY X), Oliver Hartmann (HARTMANN, ex-AT VANCE) och Tobias Sammet turas om med de vokala bidragen förutom i den storslagna power metal-refrängen där Michael Kiske skapar magi. Magi av lite mörkare slag skapas också i "Death is Just a Feeling" där den gode Jon Oliva (JON OLIVA'S PAIN, SAVATAGE) står för röstinsatsen. Lika effektfullt som Alice Cooper gjorde sin roll i semi-ruggiga "The Toymaster" (från "The Scarecrow) gör Oliva en motsvarande grym insats här. Inledningen är underbart skruvad (och ger faktiskt sinnesbilder som ligger i linje med JON OLIVA'S PAINs färska "Festival"-release) och refrängen är så träffsäker att dess audiella pilar har en precision som William Tell skulle bli grön av avund på. Plattans grand finale "Journey to Arcadia" är också en komposition som sticker ut med sin snygga melodi och briljanta refräng. Med vokal alkemi förvandlar dessutom Allen, Sammet och framförallt Bob Catley (MAGNUM), den till ädlaste guld.
När sista tonen passerat är det dessa tre låtar som klöst sig fast hårdast i mitt sinne, men även övrigt material är såklart riktigt bra. Lägstanivån är hög. 80-talsdoftande "Your Love is Evil" (med sin härligt skruvande lyrik om kärleken till en skyltdocka) med sina tillhörande syntar och lyckade refräng, vassa "Angel of Babylon", pigga rockern "Rat Race", urstarka metall/hårdrockshybriden "Promised Land" samt det melodiska EDGUY-möter-MASTERPLAN-spåret "Down in the Dark" vittnar om detta. Jag kan dock tycka att balladen "Blowing Out the Flame" och den stundtals SKID ROW-riffande "Alone I Remember" tillsammans med det rejält avvikande gothspåret "Symphony of Life" sveper förbi utan att jag längtar tillbaka till deras toners omfamning. Med den sistnämnda symfonin - sjungen av okända Cloudy Yang - skulle man i det närmsta kunna göra "copy-and-paste" på ljudfilen och slänga in den på valfri pompös goth-akts platta istället. Som modern goth-dänga betraktat är det en klockren bit, men under AVANTASIA-flagg känns den inte rätt. Detta är förövrigt det enda spår som inte Tobias själv författat text och musik till. Istället är det hans högra hand Sasha Paeth som står för insatsen. Paeth som inte bara skrivit denna låt utan även producerat (tillsammans med Sammet) och lirat gitarr är en viktig komponent i fenomenet AVANTASIAs kvalitet och framgångsrecept - och förtjänar således en hel del cred. Värda uppmärksamhet är förstås också alla instrumenttrakterande gäster som gömmer sig bakom sina gitarrer, trummor, syntar och orkestrala arrangemang. Respekterade musiker såsom Bruce Kulick (ex-KISS), Eric Singer (KISS), Jens Johansson (STRATOVARIUS, etc.) Henjo Richter (GAMMA RAY) är några goda exempel.

Det är bara att fastslå att Tobias Sammets albumtrilogi är riktigt imponerande. Ett helhetskoncept skapat och exekverat med sådan precision och professionalism att det sticker ut rejält i den massa av plattor som slussas ut på marknaden. Att jag bedömer "Angel of Babylon" som den svagaste länken i kedjan är av ringa betydelse för även denna länk är rejält hållfast. Så... i enlighet med det holistiska betraktelsesättet att helheten är större än summan av delarna blir totalbetyget på "The Scarecrow" (8), "The Wicked Symphony" (8) och "Angel of Babylon" (7) inte enligt de strikta matematiska reglerna (8+8+7)/3 = 7,7, utan istället en skinande 9:a.