Avantasia - The Wicked Symphony (8)

Band: Avantasia
Titel: The Wicked Symphony

Då var det dags för fortsättningen av Tobias Sammets (EDGUY) egen Faust-berättelse som tog sin början i och med 2008 års "The Scarecrow" och han slår på stort så det förslår; två nya AVANTASIA-plattor innehållandes 22 låtar, två timmars speltid och med både nya och gamla gästdigniteter. Har den gode Sammet tagit sig vatten över huvudet? Inte alls, för när man avnjuter innehållet kan man inte låta bli att förundras över hans förmåga att upprätthålla kvalitet och dessutom konstruera låtar som ljuder både modernt, innovativt och traditionellt på en och samma gång. Dessutom lyckas han med konststycket att inte förlora tråden trots en ordentlig blandning av stilar som sträcker som från tunga metallnummer till mjukaste hårdrock. Den huvudsakliga tyngdpunkten och genomgående ådran är dock melodisk metall. Allt smälter naturligt samman till en gedigen helhet även om inte allt är guld och gröna skogar. Hur som helst, jag vill påstå att AVANTASIA numera på de flesta punkter slår huvudbandet EDGUY på fingrarna. I sitt sidoprojekt verkar Tobias nämligen spela ut hela sitt inneboende musikregister utan kompromisser (förutom humorn som han tack och lov håller tillbaka med) och resultatet blir förundransvärt. Mest imponerande av de färska tvillingskivorna är första delen "The Wicked Symphony".

Över nio minuter. Ja inledningen - tillika titellåten - är ingen snabbt avklarad petitess. Istället slås det på stort i ett dynamiskt och rytmiskt midtempospår där Jorn Lande (MASTERPLAN, JORN, etc.) och Russell Allen (SYMPHONY X) gör grymma vokala insatser tillsammans med huvudpersonen själv. När de knappa tio minuterna har mynnat ut är ribban satt - och det högt. Men med lätthet floppar de närmast följande spåren spänstigt över. Alstrets enda äkta power metal-anthem - huvudsakligen sjungen av (surprise!) Michael Kiske (UNISONIC, ex-HELLOWEEN) - är klockren och likaså är efterkommande "Scales of Justice". En hård heavy metal-knytnäve med Tim "Ripper" Owens i sitt esse bakom micken. Det är bland det hårdaste Sammet någonsin satt ihop och låten kunde lika väl ha varit en del av ICED EARTHs "Framing Armageddon"-album. För dig som föredrar lite hårdare nypor i tongångar torde detta vara den absoluta höjdpunkten. Direkt hård kan man inte beskylla "Dying For An Angel" att vara, men ack en så hittig hårdrockstänkare med smittande refräng. SCORPIONS Klaus Meine AVANTASIA-debuterar och skänker givetvis extra karaktär till spåret. De melodiska och semi-episka "Blizzard of a Broken Mirror" (gästsång Andre Matos, ex-ANGRA) och "Runaway Train" (gästsång av bl.a. MAGNUMs Bob Catley) är båda två ambitiösa stycken där man väl får säga att den senare sticker ut mest med sina stunder av MEAT LOAF och SAVATAGE-dramaturgi. Meningarna lär gå isär om "Crestfallen"s existensberättigande med sina pop-attribut och "sprättiga" syntar i kombination med en annorlunda men cool refräng. Men alla kan nog dock vara överens om kreationens verser - delvis sjungna av Jorn Lande - är riktigt läckra. Något som också gäller för refrängerna i nästkommande "Forever is a Long Time" och inte minst den relativt mörka "Black Wings". Den hyggligt ösiga rockaren "States of Matter" och den avrundande BON JOVI/EDGUY-aktiga powerballaden är också av hög kvalitet men kan inte riktigt mäta sig med övriga delar av utbudet. Men detta är av ringa börd för "The Wicked Symphony" är en fläskigt imponerade platta som utstrålar sådan professionalism och kreativitet att man bländas. Jag skall erkänna att jag var och fingrade på betygsnian men eftersom utbudet tappar något under den sista fjärdedelen stannar det vid en stark åtta.