Steelwing - Lord of the Wasteland (7)

Band: Steelwing
Titel: Lord of the Wasteland
Bolag: Noiseart Records

Recensent: Tomas Lagerlöf

I konkurrens med 1200 andra band lyckades Nyköpings STEELWING vinna Rock the Nation Award 2009, vilket, förutom äran, renderade i ett skivkontrakt med Noiseart Records. Resultatet stavas "Lord of the Wasteland", en skiva som tål att höras om och om igen.

Inspiratörerna hittas i 70- och 80-talens England, med betoning på det senare årtiondet. Även det tyska hårdrocksarvet gör sig påmint emellanåt. Lyckligtvis stannar "Lord of the Wasteland" inte vid att bli en intetsägande upprepning på svunna tider. För även om STEELWING inte är direkt nyskapande lyckas de ändock göra något eget av nostalgin. Här finns en glöd och ett sväng som få band ens kommer i närheten av. Lägg där till riffande a la Järnjungfrun, omänsklig melodikänsla, samt en röst (Riley) som hittat tonerna Halford tappade i början av 2000-talet. Det magnifika öppningsspåret "Headhunter" är ett tydligt bevis på det, liksom "Sentinel Hill" som svänger mer än valfri Formel 1-bana. Egentligen finns det inte mycket att anmärka på.

Kanske att trumspelet blir aningen tryggt emellanåt - det blir så att säga mer Nicko McBrain än Clive Burr. Introt är förvisso relativt kort, men fyller ingen egentlig funktion och hockeykören i den annars så förträffliga "Roadkill (…or be Killed)", hade jag kunnat vara utan (tänk HAMMERFALL och du förstår vad jag menar). Dessutom håller den avslutande dubbeln "Point of Singularity" och "Clash of the Two Tribes" inte riktigt samma klass som det övriga låtmaterialet.

Men nog gnällt nu gubbe, "Lord of the Wasteland" är en synnerligen stark debut som bådar gott inför framtiden. En framtid som ser betydligt ljusare ut.