Angels of Babylon - Kingdom of Evil (6)

Band: Angels of Babylon
Titel: Kingdom of Evil
Bolag: Metal Heaven

Recensent: Johan Hagengren

Jag har ständigt frågat mig själv varför MANOWAR någonsin välkomnade åter Scott Columbus efter Rhinos insats på "The Triumph of Steel". En oerhört talangfull trummis med blixtsnabb dubbeltramp och sanslösa fill-ins. Nu är det dags för Rhinos nya band ANGELS OF BABYLON att breda ut sina vingar för att pröva om de kan flyga. Kan de det? Oja, utan problem lyfter denna skara från marken.

"Kingdom of Evil" låter som den mesta melodiösa metall som släppts här i Europa på 2000-talet och påminner en hel del om MASTERPLAN och liknande grupper. Sångaren David Fefolt minner stundtals om Matt Sinner (SINNER, PRIMAL FEAR) och gruppen känns ibland som ett snäppet melodiösare SINNER, framför allt på öppningsspåret "Conspiracy Theory".
Bandet stoltserar med mycket kompetenta musiker, något de inte heller räds att visa. Nämnda öppningsspår startar med ett långt trum fill-in och titelspåret "Kingdom of Evil" drar igång med lite gammal god gitarronani, men det tangerar aldrig den goda smaken. Keyboarden är alltjämt närvarande i ljudbilden och arrangemangen är episka. Med sig har Rhino så celebert sällskap som Dave Ellefson (MEGADETH), vilket ökar känslan av ett superband.

Skivbolaget har på promoskivan bestämt sig för att då och då sänka ljudet mitt i en låt för att sedan höja det igen. Utan tvivel ett försök till att hindra illegal spridning på nätet. Störande för örat men oändligt bättre än den för några år sedan vanliga förekomsten att artister avbröt en låt och rabblade något i stil med "Hello, this is Joacim Cans and you´re listening to the new Hammerfall album".

I USA är den här typen av metal inte så vanlig men här i Europa har vi hört det här förut. När ANGELS OF BABYLON måste tävla med sina europeiska kollegor i toppskiktet är det sällan de kommer ut vinnande. Men de har skrapat ihop ett habilt debutalbum som mycket väl kan leda till större storverk i framtiden och kanske, bara kanske, får amerikanarna upp ögonen för den klassiska hårdrocken igen.