Band: Daemonicus
Titel: Host of Rotting Flesh
År: 2009
Bolag: ViciSolum Productions
Betyg: 4/10

Recensent: Anders Nilsson

Debuterande DAEMONICUS från Umeå smakar gammal DEATH blandat med stockholmsk dödsmetall anno 1989, NILE och SLAYER. Resultatet borde förstås bli smått lysande, men blir i verkligheten splittrat, främst beroende på produktionen som inte riktigt sitter ihop; gitarrerna är ofta mjäkiga samtidigt som trummorna är högt mixade och stundtals dominerar ljudbilden helt.

Kanske vill DAEMONICUS trots sina tydliga 80- och 90-tals influenser skapa något nytt, vilket givetvis är helt rätt approach. Problemet är bara att det nya kommer i form av pålägg för påläggens skull. Exempelvis får användandet av flangerpedal och andra effekter mig att haja till och undra varför, istället för att det förmedlar känslan av att tillföra något. Samma sak med de små insmugna Nu Metal-tricksen - de förvirrar mer än gör nytta.

Nu är som tur är inte allt jämmer och elände: sjätte spåret "Rituals" vänder fullkomligt på steken och känns originell med sin cello och rent briljant låtuppbyggnad - riktigt bra! Även i "Swarm of Death" känns det bitvis som att norrlänningarna är något bra på spåren, men i övrigt är det mest gammal, och lite unken, skåpmat. Tilläggas bör att båda dessa låtar är hämtade från bandets demodagar och frågan är om det inte uppstått ett visst låtbehov inför inspelningen av "Host of Rotting Flesh" och att man därför tagit med låtar som inte riktigt håller måttet.

Talangen och viljan finns där, men DAEMONICUS har en bit kvar till att skapa något bestående. Först och främst måste bandet se till att anlita någon som kan ratta ljudet bättre, då är de halvvägs. Ser huvudsaklige låtskrivaren P-O Wester dessutom till att ta god tid på sig att skriva idel genomtänkta låtar, ja då vågar jag nästan lova att det kommer en riktigt bra platta från dessa herrar framöver.