Therapy? - Crooked Timber (8)

Band: Therapy?
Titel: Crooked Timber
År: 2009
Bolag: Dr2records

Recensent: Tobias Nyberg

När nordirländska THERAPY? slog igenom i mitten av 90-talet gjorde man det med en utsökt blandning av skramligt metallisk alternativrock och en sällsynt känsla för starka melodier. Mörkt och ljust blev ett vackert kärlekspar och genombrottsplattan "Troublegum" var ett pärlband av hits där kioskvältaren "Screamager" spelade förstafiolen . Även efterföljande "Infernal Love" blev en kommersiell framgång och med sin version av HUSKER DU-klassikern "Diane" tog man nästa kliv på framgångsstegen. Sedan hände något. Den relativt stora skara som förälskat sig i bandets förehavanden minskade markant, utan synbar anledning. THERAPY? var fortfarande kapabelt att formulera nattsvarta alster med sylvass lättillgänglighet, men det större allmänintresset var i det närmaste bortblåst. Måhända knäckande för vissa, men THERAPY? har oförtrutet stretat vidare med en regelbunden produktion av tongångar som under tidens gång allt oftare och föga förutsägbart lutat mot det svårsmälta.

Nya "Crooked Timber" är bandets hittills mest introverta skapelse, där den melodiska spets som upprepade gånger åstadkommit stordåd mer eller mindre raderats ut. Till en början är det problematiskt att förhålla sig till, då omedelbara refränger ersatts av ett kompakt larmande som inledningsvis ter sig- med THERAPY?-mått mätt- smått ogenomträngligt. Men man vänjer sig och kanske berättar den karga ytan om det band THERAPY? alltid strävat efter att vara, men som fastnat någonstans på vägen bland förväntad sötma och självuppfyllande profetior. "Crooked Timber" lever mer på sitt råa, själfulla ställningstagande än på korrekta harmonier och i någon mening är det oväntat befriande. Att det dessutom låter bra är mest en bonus.