Vanishing Point - The Fourth Season (8)

Band: Vanishing Point
Titel: The Fourth Season
År: 2007
Bolag: Dockyard 1

Oj, här finns det inte mycket att klaga på! Australiensiska VANISHING POINTs fingertoppskänsla för delikata melodiska stycken - uppbyggda av både softa, tunga och snabba beståndsdelar - är mycket övertygande. Musicerandet andas renaste professionalism, produktionen är en smekning för örongångarna, Silvio Massaro sjunger grymt och helhetsinramningen känns mycket enhetlig. Kanske lite väl enhetlig och "lagom" om jag skall våga mig på att dela ut ett minimalt knippe ris bland den stora hög av rosor som denna recension består av. Stundtals när de guldförgyllda låtarnas toner strömmar genom luften finner jag mig nämligen önska en och annan vågad utsvävning; någon riktig överraskning som bryter av den annars välavvägda balansen. Enda avvikande akten - där min önskan går i uppfyllelse - är i avslutande atmosfäriska balladen "A Day of Difference", där en stor del av låten utgörs av ytterst snygga prat-samplingar av Peter O'Toole hämtat från filmen "Man of La Mancha" från 1972. I övrigt håller sig australiensarna strikt inom sina givna ramar. Å andra sidan är de grymma på det de företar sig inom dessa ramar vilket leder till att totalintrycket blir mycket tilltalande ändå.

De elva spår som utgör "The Fourth Season" - tillika fjärde albumet - är allmänt något tyngre och vassare än på föregångaren "Embrace the Silence" (2005) och det råder ingen tvekan om att detta är kvintettens mest deliciösa installation hittills. Ingen refräng är för utpräglad men ack så tilldragande, de symfoniska arrangemangen blir aldrig överpompösa men är en viktig injektion till musikens känsla och det progressiva musicerandet sticker aldrig iväg på några överdriva skryt-eskapader. Flottaste kreationerna är enligt undertecknad refrängstarka "Tyranny of Distance" och "Hope Among the Heartless" tillsammans med de något mer komplexa "I Within I" och "Ashen Sky". Men som jag redan indikerat; plattans samtliga spår håller en överraskande hög och jämn nivå så att dryfta favoritspår blir nästintill meningslöst. "The Fourth Season" är helt klart värd dina surt förvärvade pengar. Detta under förutsättning att du uppskattar mogen, välspelad, semi-progressiv melodisk metal förstås.