Sonic Syndicate - Only Inhuman (7)

Band: Sonic Syndicate
Titel: Only Inhuman
År: 2007

Hypade till max av Nuclear Blast efter att kammat hem segern - och således ett skivkontrakt - i en talangtävling anordnad av skivbolagsjätten själv, står nu svenskarna i SONIC SYNDICATE redo att erövra världen. Med sitt hypermoderna sound - som närmast kan beskrivas som en blandning mellan amerikanska BULLET FOR MY VALENTINE i het förening med våra nordiska storheter IN FLAMES, SOILWORK och CHILDREN OF BODOM " förväntar sig nog det tyska bolaget god avkastning på sin färska investering.

Att döma av den lätt elaka inledningen kanske ni nu misstänker att undertecknad i slutänden ämnar rata skivan till följd av sextettens hippa Amerika-anpassade metal och "Idol-aktiga" sätt att tillförskansa sig sitt skivkontrakt. Men icke! Jag skulle aldrig drömma om att såga en platta på dylika premisser och speciellt inte när det snabbt står klart att bröderna Richard-, Roger- och Robin Sjunnesson och deras tre övriga syndikatfränder definitivt vet hur de skall komponera sylvassa, catchy dängor. "Only Inhuman" är nämligen en välriktad rektumspark bestående till hälften av stenhårda aggro-/thrash-riff och intensivt trummande och till hälften skickliga melodisvepningar och välskulpterade refränger. Motsvarande interaktion återfinns även på det vokala territoriet som fortlöpande växlar mellan skriksång och melodiska stämbandstoner (och stundtals ligger båda rösttyperna inmixade parallellt). Keyboard finns givetvis också representerad, men nyttjas ganska sparsamt då den oftast ligger diskret inbakad i ljudbilden eller inte används alls. Någon gång per låt kliver dock dess toner fram i tätposition vilket omgående får soundet att låta mer hurtigt och BODOM-aktigt - vilket jag i sig inte har något emot - men som skulle ha blivit enerverande om det hade missbrukats.

Jag vågar påstå att SONIC SYNDICATE har en delikat känsla för att skapa balans i sitt ljudlandskap och av de totalt elva spåren (alla nästan uteslutande med lyrik om kärlekens många baksidor) är det endast ett fåtal som flackar. För övrigt är kvalitetsnivån både hög och jämn och "Only Inhuman" är således väl värd att ge en chans. Jag själv har kommit att uppskatta Falkenbergssyndikatets album betydligt mer än jag någonsin vågat tro.