Paragon - Forgotten Prophecies (7)

Band: Paragon
Titel: Forgotten Prophecies
År: 2007
Bolag: Remedy Records

Efter 17 år och nio album får väl Hamburgsbaserade PARAGON snart börja räknas som veteraner i branschen. Den som hört någon av gruppens tre senaste album vet vad som väntar på nya "Forgotten Prophecies". Det handlar som vanligt om väloljad och riffstark heavy metal. GRAVE DIGGER, RUNNING WILD, RAGE, STORMWARRIOR och METALIUM är några av de band vars namn dyker upp i skallen när man lyssnar på PARAGON. Det låter helt enkelt väldigt tyskt, men även om PARAGON egentligen bara låter som en mix av andra band har de ändå ett ganska eget sound, mycket beroende på Andreas Babuschkins tämligen säregna röst.

PARAGONs styrka, vilket även gäller på "Forgotten Prophecies", är deras förmåga att skapa sköna luftgitarrs- och headbangingsvänliga riff. En annan stor styrka är jämnheten. PARAGON har alltid en hög lägstanivå, i alla fall om vi nöjer oss med att räkna in de senaste skivorna. Det område där det brister något i kunnandet är när det gäller att skriva starka refränger. För att ta ytterligare några kliv på rankingen krävs fler refränger som den i "Souleaters". Den är mycket bra, men står lite för ensam. Andra favoritlåtar som t.ex. titelspåret och "Hammer of the Gods" lever mer på ett härligt ös och, som jag redan varit inne på, snygga riff. Variationen är inte heller den bästa. Några lite lugnare låtar/partier skulle förmodligen göra "Forgotten Prophecies"  mer dynamisk. Nu flyter tyvärr låtarna ihop lite grann.

Trots några brister, så har ändå PARAGON släppt ifrån sig ytterligare ett stycke kvalitativ heavy metal som borde kunna tilltala de flesta tyskofiler och om du redan är ett PARAGON-fan kan du införskaffa "Forgotten Prophecies" utan att tveka.