Rob Rock - Garden of Chaos (7)

Band: Rob Rock
Titel: Garden of Chaos
År: 2007
Bolag: AFM Records

Rob Rock, den kristne hårdrock/metal-sångaren som sjungit med exempelvis IMPELLITTERI, M.A.R.S. och AXEL RUDI PELL, är framme vid fjärde kapitlet i sin solokarriär. Ett normalt album från Rob Rock brukar bestå av 2-3 kanonlåtar, men också mycket utfyllnad. På nya "Garden of Chaos" har det hänt något. Antalet topplåtar kanske inte är fler och det är fortfarande lite ojämnt, men genomsnittet på låtarna har höjts avsevärt, vilket gör plattan till amerikanens bästa release hittills.

Sången är som vanligt mycket bra. Rob Rock, som röstmässigt påminner en del om Tony Martin (ex-BLACK SABBATH), är enligt mitt sätt att se det en underskattad sångare. Uppbackad av tre NARNIA-medlemmar samt gästmusiker som Roy Z, Gus G och Bobby Jarzombek kan man förstås inte heller klaga på musicerandet. Produktionen är också högklassig och när även låtarna håller den höga nivå som de gör är det bara att njuta.

Skivan inleds med titelspåret. En snabb rökare som utgör en stark öppning och som gör att man vill höra mer. "Satan's Playground" är mer midtempo. Bra låt med sköna riff, men som helhet inget av skivans bättre spår. Riktigt intressant blir det dock i "Savior's Call" som med sin läckra gitarrslinga och kraftfulla refräng definitivt hör till en av plattans höjdpunkter. Att "Garden of Chaos" är något av en varannanlåtsskiva börjar skönjas då "This Time is the Last Time" är ett mellanspår, medan efterföljande "Only a Matter of Time" bjuder på skivans förmodligen starkaste refräng. Därefter följer för en gångs skull två något mer anonyma spår innan fartvidundret "Millenial Reign" tar vid. Underbart ös! CD:n avslutas med två lugna låtar som visserligen är klart bra, men det känns som lite märklig planering att avsluta med dubbla ballader. Hade hellre sett albumet avslutas med något tungt eller snabbt istället.

För att sammanfatta det hela så har Rob Rock med "Garden of Chaos" frambringat drygt 42 min melodiös heavy metal av hög klass. De sedvanliga kanonlåtarna finns där, men tyvärr håller skivans sämre halva inte riktigt den nivå som krävs för att det ska bli aktuellt med ett högre betyg. Den här gången var dock sjuan starkare än vanligt.