Ruffians - Desert of Tears (4)

Band: Ruffians
Titel: Desert of Tears
Bolag: Metal Heaven
Betyg: 4/10

Recensent: Johan Hagengren

Nej, det här var inte speciellt intressant alls. Efter ett snyggt konvolut och en pressrelease som väckte mitt intresse släcktes det lika fort när "Desert of Tears" snurrade sitt första varv i cd-spelaren. Enligt skivbolaget ska RUFFIANS vara kultförklarade och ha en lojal fanbas världen runt men för mig låter det föga troligt. Bandet debuterade så tidigt som 1985 för att sedan bryta upp fyra år senare. Men i denna tid av återföreningar får inget vara heligt eller beständigt och bandet samlade sina krafter för att åstadkomma den här triviala skivan.

Låtmaterialet är förvånansvärt enformigt och låtarna rör sig konsekvent i samma tempo vilket gör att de totalt saknar egen identitet och flyter ihop till en enda seg massa som långsamt släpar sig fram under genomlyssningen. RUFFIANS är ett profillöst band, utan mycket som påminner om en egen prägel och den här återföreningen kommer knappast att resultera i att den stora massan, eller ens speciellt många fler än de som redan haft vetskap om bandet, får upp ögonen för dem.

Sångaren Rich Wilde har en alldaglig röst med klara begränsningar, vilket leder till att det mesta håller sig på en nivå han klarar av. Han tillåts inga utsvävningar utöver några halvt patetiska försök till Eric Adams-skrik.

Men låtmaterialet är RUFFIANS största brist. De flesta av skivans elva låtar låter likadant, samma tempo och refränger som sällan fastnar. Om man ska nämna några låtar som över huvud taget har existensberättigande så lär det bli titelspåret, balladen "It ain´t over", som faktiskt bryter mot resten av skivan och ändrar på det instakade tempot(!) samt avslutande "Freedom" som även den har något som i alla fall påminner om egen prägel.

Det här kanske räckte i början av 80-talet när konkurrensen inte var lika stor som den är idag men nu står det sig slätt mot det mesta.