Hearse - In These Veins (9)

Band : Hearse
Titel: In These Veins
Bolag: Dental Records

Dental Records har visat prov på god smak med band som MEMFIS och BIRDFLESH i sitt stall. Nu har de även släppt HEARSEs tredje fullängdare, "In These Veins". För er som inte känner till bandet sedan förut så består det av Johan Liiva (ex-ARCH ENEMY, ex-FURBOWL, ex-CARNAGE) på sång och gitarr, Max Thornell (ex-FURBOWL) på gitarr och Mattias Ljung på gitarr.

"In These Veins" är en death metal-platta, även om den kategoriseringen känns lite för smal. Öppningsspåret är en episk dödsskapelse, men efterföljande "Corroding Armour" har partier som närmast kan beskrivas som ren rock 'n' roll och "Intoxication" (där Jugga från MOB 47 gästgastar) skulle lika gärna kunna varit med på en valfri DRILLER KILLER-platta. Det är alltså en varierad skapelse vi snackar om här, och det är även det som gör den så jävla bra. Johan Liiva sjunger bättre än någonsin och Dan Swanö (EDGE OF SANITY, NIGHTINGALE, ex-BLOODBATH) har rattat in ett klockrent ljud med feta gitarrer och punchiga trummor. Ingen låt är direkt lik någon annan och de onda gitarrslingorna skapar en stämning som man sällan får från nyare melodisk dödsmetall.

Förutom ett fåtal skavanker som introt i "Atrocious Recoil", som påminner om trallpunk (vilket kompenseras med blixtsnabba grindpartier) eller vissa utfyllnadsriff (som visserligen är väldigt få) så är det här så gediget det kan bli.
De crustiga verserna skapar vrede, de rockiga riffen och solona skapar ett driv och de melodiska dödsmetallsbitarna ger en episk 'larger than life'-känsla. En mix som få Knorrpreparat kan åstadkomma.