Persuader - The Hunter (6)

Band: Persuader
Titel: The Hunter
Bolag: Dockyard 1

Först och främst skall skivbolaget Dockyard 1 ha en stor eloge som sett till att "The Hunter" efter sex år äntligen kan komma folk till hands. Plattan spelades in redan 1999 under svenska skivbolaget Loud 'n' Prouds fana, ett bolag vilka lyckades gå i konkurs ungefär samtidigt som albumet skulle pyntas ut. Det slutade med att skapelsen endast  kom att släppas under licens i Frankrike. Så initiativet att släppa plattan på bred front lär " och bör " göra både fans och bandmedlemmar glada. Dessutom är det trevlig underhållning i väntan på uppföljaren till kritikerhyllade "Evolution Purgatory".

Mig veterligen har inga som helst efterputsningar gjorts på "The Hunter" anno 2005. Nyreleasen inkluderar dock två bonusspår hämtade från 1998-års demo "Visions and Dreams". Spår vilka även finns som albumversioner på vaxet. Ett av dessa spår " "Cursed" " hör förövrigt till något av det bästa bandet presterat (vare sig vi snackar demo- eller albumversion). För alla er som aldrig lånat kvartetten sina hårdrockssargade öron, kan jag upplysa om att det handlar uteslutande om snabb och thrashig speed/power metal med massor av twin-gitarrer, riff och dubbeltramp och utan några nämnvärda inslag av syntar eller pompa och ståt. Det är elementärt och oftast jäkligt träffsäkert utan krusiduller. Är du på headbanging-humör och inte har något emot nackont eller att kamma ut tovor i en vecka, är denna inspelning ett säkert kort. De fem första spåren är riktiga pärlor, de fyra efterföljande tappar tyvärr lite i fokus och känns inte riktigt lika vassa; en mindre brist som tillsammans med plattans produktion utgör dess svagheter. Med dagens mått mätt är nämligen ljudbilden ingen höjdare, med det funkar. Något som definitivt inte är en svaghet är Jens Carlssons röst. Jag har sagt det förut och säger det igen; vilken röst killen har! Mäktig och kraftfull så det förslår, inte långt ifrån Hansi Kürschs stämma (det finns ju en anledning till att killen även fick arbete bakom micken i nystartade BLIND GUARDIAN-klonen SAVAGE CIRCUS). Förvisso sjunger Jens betydligt mer nyanserat och professionellt idag, men det är ändå tummen upp för insatsen på "The Hunter".

Diggar du "Evolution Purgatory"? Uppskattar du den tidiga - något mer thrashiga och raka - upplagan av BLIND GUARDIAN? Ja då finns det ingen anledning att inte pröva på "The Hunter".