I den aldrig sinade strömmen av episka power metal-band har vi här ännu ett " svenska MAJESTIC VANGUARD.

Melodiskt? Jepp!
Dubbeltramp? Absolut!
Vackra, lugna partier? Definitivt!
Symfoniska och majestätiska inslag? Jajamensan!
Progressivt? Till viss del.

Ja, på checklistan " som förmodligen inte behöver någon närmare förklaring - kvalar gruppen med bravur in. Med andra ord har vi hört det förut, även om det faktiskt finns en touch av unikum. Upplevelsen av bandet känns mer som en lyckad mix av en uppsjö band, snarare än en rip-off av något speciellt utpekat band. Musiken är variationsrik och känslan för melodi och dramatik är god. Det är allt som oftast ganska snabbt, men det lider heller inte brist på tyngd eller för den delen lugna emotionella partier innehållandes exempelvis smäktande stråkar. Intressant är också den ådra av tidiga DREAM THEATER som genomsyrar verket. Främst slår det igenom i titelspåret som verkligen ångar "drömteatern" i sina tyngre stunder. En annan parallell med nämnda grupp är vokalisten Peter Sigfridsson, vars pipa påminner en del om James Labrie. Här och där dyker det dessutom upp en del progressiva takter såsom instrumentalpartiet i "Footprints". Men vi får inte glömma att det är i den melodiska power metal-ligan svenskarna i huvudsak lirar. Sitt absoluta lystmäte har kvintetten i de mindre komplexa, mer hitbetonade spåren och från stund till stund är det faktiskt riktigt galant. Inledande  "The Great Eternity" är den ädlaste av dem alla, men har god konkurrens i "Emotions of a Picture" och "Tears in Neverland". Men även det mer variationsrika stordådet "Mystic Eye" imponerar.
Allt som allt är "Beyond the Moon" en stark och aktningsvärd debut, även om det inte är ett fulländat verk. Men dessa gudfruktiga killar lär ha framtiden framför sig såvida de håller sig på god fot med sin himmelske fader. Ja, bandet är uttalat kristet och inte ens en prälle på sin högmässa skulle kunna propagera mer för kristenheten än MAJESTIC VANGUARD hinner med under plattans speltid. Så är du from hårdrockare som accepterar Jesu jungfrufödsel, predikningar, martyrdöd, uppståndelse och uppstigning, så är det inte mycket att tveka på"detta vax måste du ha och din gloria kommer att skina om än ännu klarare! Vi andra får nöja oss med att det är en musikalisk trevlig bekantskap.