Kim Mitchell - Fill Your Head With Rock (7)

Band: Kim Mitchell
Titel: Fill Your Head With Rock
Bolag: Sweden Rock Records

Dags för en ny bekantskap igen. Nämligen kanadensaren Kim Mitchell. En herre som röner superstjärnestatus hemma i hockeylandet. Han var sångare och låtskrivare i bandet MAX WEBSTER i slutet på 70-talet, och gjorde sig känd som en explosiv gitarrist och showman i gränslandet mellan Frank Zappa och Fee Waybill. Med låtar som "Go for Soda", "Battle Scar" och soloplattan "Shakin´Like a Human Being" är hans position som låtskrivare odiskutabel. Han har tagit hem 3 st. Juno-awards (kanadensiska Grammys) och sålt miljontals plattor i Nordamerika. "Go for Soda" blev tydligen också en mindre hit i Sverige 1985. Något som gått undertecknad förbi. Det alster han nu är aktuell med är en mastig greatest hits-samling bestående av en CD med 16 spår och en live-DVD med 12 spår.

Det är bluesbaserad rock´n´roll. Man tycker sig känna igen en blandning av Huey Lewis, Billy Squier, Billy Idol och George Thorogood. Produktionen är lite skitig men det klär bara paketet. Sången är inte allt för imponerande men passar ändå bra till musiken.
Plattan är jämn på gott och ont. Det betyder att gillar du den här typen av rock så kommer du att njuta av hela plattan, men känner du en viss tvekan inför denna okomplicerade rock så kommer du att få leta dig fördärvad efter nåt som passar. En sak är klar; letar du efter klistriga refränger och hamnar här så har nog GPS:en slutat att fungera.

Titelspåret "Fill Your Head With Rock" bär riktiga retrospår av Jimi Hendrix och Lenny Kravitz. En rörig gitarrbaserad sak med gott om känsla. Definitivt en låt som sticker ut. En annan som sticker ut är "Big Smoke". Det är en riktigt tung blueslåt. En av de allra bästa blueslåtarna sedan MAMA´S BOYZ nån gång på 80-talet. Eftersom jag nyligen blivit hedersmedlem i Alzheimerförbundet så kommer jag givetvis inte ihåg vad låten heter. Om nån vet vilken låt jag menar så hör gärna av er till undertecknad med titeln!
Apropå titlar så har Kim en del kul såna. Som "Skinny Buddah", "Lager & Ale" och avslutningen "I Am a Wild Party". Den senare låter förövrigt som en korsning mellan bandet SPYS och Billy Idol. Den har dock några skumma inslag som gör den svår att ta på allvar.

Vad det gäller DVD:n så fick jag den inte att snurra alls i min gamla dator och i min PSII så uppenbarade den sig enbart i svartvitt. Konserten är inte på något sätt fantastisk, men det är definitivt grabbar som vet hur man hanterar sina instrument. Och uppenbarligen andras också, för i "Battlescar" så sätter sig både basisten och keyboardisten bakom varsitt trumset och stöttar ordinarie trummisen. Tre trummisar och en gitarrist är ju en något udda sättning. Och senare så spelar keyboardisten bas och basisten gitarr så det här rör sig uppenbarligen om ett gäng multiinstrumentalister. Sen är det alltid lite charmigt att se live när man fäpplar lite med distboxar, etc. Förstärker bara äktheten.

Även om det emellanåt vandrar iväg rent musikaliskt så är den här samlingen ett bevis på att musik inte behöver spelas i ett otal olika takter eller i en enorm hastighet. Sällan har en sportkeps suttit bättre.