Mattsson - War (5)

Band: Mattsson
Titel: War
Bolag: Lion Music

Ålänningen Lars Eric Mattsson är känd inte bara som ledaren för skivbolaget Lion Music, utan även som en väldigt skicklig gitarrist. Olyckligtvis dock som en av dessa Yngwie Malmsteen-influerade fartdårar som det gick tretton på dussinet av i slutet av 80-talet och vars musikaliska prestationer var fullkomligt onjutbara för andra än konkurrerande och/eller aspirerande gitarristkolleger. Möjligen undantaget perversa röntgenläkare ute efter plåtar av imponerande runkmuskler.

Nå, då "War" går under beteckningen rockopera är den åtminstone inte helt instrumental " ett plus bara det. Inte nog med det, inledande "Where's Our Chance" är en utmärkt låt med magnifik sång av Irene Jansson (AYREON, STAR ONE) som väsentligt höjer mina förväntningar på fortsättningen.

Som betygssiffran ovan anger infrias dessa inte. Vad som bjuds är på det stora hela en räcka överambitiösa och överdimensionerade stycken som kvalitativt sett inte avviker nämnvärt från ett otal andra mediokra prog metalkonstellationer. Frånsett lyriken är det heller inte särskilt mycket hos den aktuella skapelsen som för tankarna till krig. Förvisso hade det tett sig något övertydligt att exempelvis inkludera samplingar av typen "vrååål", "pang, pang" eller "ra-ta-ta-ta", men poängen hade åtminstone varit otvetydig. Tonkonsten i sig förmedlar knappast någon nämnvärt krigsrelaterad sinnesstämning. Och det gäller även de förutsägbart talrika och tämligen tradiga solon med vilka Mattsson späckat sitt opus.

Samlar man till äventyrs på celebra progmetalliska gästspel finns här en del att hämta, i form av sångare som Mark Boals (Yngwie Malmsteen, RING OF FIRE) och Lance King (BALANCE OF POWER, EMPIRE, PYRAMAZE) eller keyboardgurun Vitalij Kuprij (ARTENSION, RING OF FIRE). För genomsnittslyssnaren torde däremot "War" framstå som tämligen slätstruken " om man inte har en särskild svaghet för kompositörer med betydande visioner och teknisk skicklighet, men medelmåttig låtskrivartalang.