H.E.A.T – Tearing Down the Walls (7)

Band: H.E.A.T
Titel: Tearing Down the Walls
År: 2014
Bolag: Gain

Recensent: Neven Trosic

Efter tre fullkomligt galanta album och ett högst lyckat vokalistbyte är det med full rätt som H.E.A.T kan se på sig själva som en av de främsta enskilda anledningarna till att Sverige idag med fördel anses vara en av de nuvarande AOR-stormakterna. Samtidigt ter det sig fullt förståeligt att gruppen inte önskar göra samma skiva gång på gång (vilket i ärlighetens namn heller inte har skett) och att ett visst sneglande åt andra inspirerande jaktmarker kan vara passande för att undvika stagneringens klor. Albumets titel bör dock inte misstas för en antydan om någon musikalisk helomvändning. ”Tearing Down the Walls” är soundmässigt ett alldeles lagom vågat album som utvidgar de tidigare plattornas ramar utan att aldrig någonsin riskera att spräcka dessa. Till de mer svårdragna genregränserna hör utan tvivel den mellan AOR och melodisk hårdrock och det är just klart mer åt det sistnämnda hållet som H.E.A.T nu har börjar luta, med avgjort gott resultat.

”Point of No Return” är en blixtrande refrängstark inledning, singeln ”A Shot at Redemption” svänger som sjutton, medan efterföljande fartfyllda ”Inferno” lika gärna hade kunnat vara inspelad av stallkollegorna i Hardcore Superstar. På den något mjukare sidan återfinns ”Mannequin Show” med melodier vilka inte hade skämts för sig om bandet hade velat göra återkomst i Melodifestivalen. ”We Will Never Die” och ”Eye for an Eye” glider också in på pluskontot medan man på den negativa sidan hittar… Tja, inget alltför allvarligt.

Ingen låt på ”Tearing Down the Walls” är undermålig, men samtidigt är helheten inte lika imponerande och hållbar som på i synnerhet den självbetitlade och redan klassikerförklarade debuten (2008) men även 2012 års ”Address the Nation”. Det minnesvärda verkar delvis ha fått stå tillbaka för framåtandan och det kan inte riktigt ett utsökt musikerskap - med Erik Grönwalls lysande sång i spetsen - täcka upp.

Med detta sagt så hyser jag starka förhoppningar om att det fjärde H.E.A.T-alstret är början på något större och ännu mer spännande. Om så blir fallet så kommer Tearing Down the Walls” trots allt att skriva in sig i historien som en klart imponerande mellanskapelse.