Edguy - Space Police - Defenders of the Crown (6)

Band: Edguy
Titel: Space Police - Defenders of the Crown
År: 2014

Recensent: David Noaksson

Tobias Sammet är lite av en one-size-fits-all-personlighet. Karaktärsdragen är så elastiska att han kan töja ut sig till vad som helst. I AVANTASIA är han sagokungen av hårdrocksoperor och i EDGUY är han hovnarren som skriver låtar som ett sätt att driva med sina egna tillkortakommanden. Kanske tjänar gyckleriet som ett laxermedel för de bajsnödiga musikalpretentionerna. En tysk tolkning av yin och yang.

EDGUYs tionde fullängdare är således en blandad giv: från en onödig cover av Falcos "Rock Me Amadeus" och den schlagerkäcka singeln "Love Tyger" - i Nick Borgens händer hade den varit ett massförströelsevapen - till snitsig power metal av årgången "Hellfire Club" (2004). Titelspåret är en musikalisk telning till publikfavoriten "King of Fools" - en låttitel som för övrigt fångar Sammets dubbelnatur - och "Defenders of the Crown" klär ut sig i regalier från den personliga favoriten "Theater of Salvation" (1999). Det ligger med andra ord en del sanning i tyskarnas bullriga skryt att "Space Police" är en episk heavy metal-rökare som ger mycket pang för pengarna, och just därför blir man så bedrövad när de väter ner krutet med låtar som "Love tyger" och den fumliga himmelsängsballaden "Alone in Myself" som krafsar runt i Bon Jovis brösthår efter kvarlämnade låtsmulor (och en låttitel som "Do Me Like a Caveman" antar jag att de hittade under en ändtarmsundersökning av BLOODHOUND GANG).

I dessa jukeboxtider, när det är lättare än någonsin att skräddarsy spellistor efter den egna smaken, är mitt råd att skära bort allt utom roten - de tre första spåren - och dryga ut med de finare bitarna från andra power metal-primörer i år: PERSUADER, PRIMAL FEAR, SONATA ARCTICA och IRON SAVIOR. Bon appétit!