Graveyard - Lights Out (8)

Band: Graveyard
Titel: Lights Out
Bolag: Stranded

Recensent:Tomas Lagerlöf

Hur följer man upp framgångarna med ett av 2000-talets mest hyllade album? Den frågan ställdes GRAVEYARD inför då det var dags att spela in en uppföljare till ”Hisingen Blues”. Andra band hade brottats med prestationsångest, så inte denna kvartett som efter idogt turnerande bokade studio och producent, skiva fästes på tape. Och nu är den alltså här under titeln ”Lights Out”. Motsvarar den då de högt ställda förväntningarna? Faktiskt. ”Lights Out” är ingen ”Hisingen Blues” del två, vilket här bör ses som något positivt. Istället en skiva som står på egna ben.

Målet lär ha varit att göra sin mörkaste skiva hittills, med motiveringen att den ska spegla den tid vi lever i. Huruvida detta stämmer är väl upp till betraktaren att avgöra. Själv hör jag en naturlig fortsättning på ”Hisingen Blues” färgad med diverse nya infall. Resultatet är aningen spretigare, de absoluta topparna något färre, likväl håller materialet hög klass.

”An Industry Of Murder”, med påannonserande siren, är ett svängigt stycke rock med ena benet i svunnen tid och det andra i nuet. Om inledningen är en käftsmäll är ”Slow Motion Countdown” isen som baddar sargad hud. Tempot sänkt till maklig styrfart, skön soulvibb ansluter. ”Seven Seven” och ”The Suits, The Law & The Uniforms” skjuter till energi, ”Endless Night” likaså. ”Hard Times Lovin” är, med sina Jim Morrison-vibbar, synnerligen ljuvlig. Singelspåret ”Goliath” behöver knappast någon presentation vid det här laget; hård, rak och förbannat bra. ”Fool in the End” följer i samma spår, medan avslutande ”20/20 Tunnel Vision” byggts upp enligt terassdynamisk modell, med medryckande intensitet i sista tredjedelen.

”Lights Out” är en värdig uppföljare till ”Hisingen Blues”. Möjligen inte lika vass, men vem vågade hoppas på det? Och bättre än det mesta som släppts i år räcker gott i min bok.