Kamelot - Silverthorn (7)

Band: Kamelot
Titel: Silverthorn
Bolag: SPV

När det kommer till progressiv metal har KAMELOT alltid varit en av mina stora favoriter jämte SYMPHONY X, THRESHOLD och DREAM THEATER. En av bandets absolut största styrkor alltsedan 1998 har förstås varit det norska sångfenomenet Roy Khan. En bättre röst för dylik musik är nästintill omöjlig att finna i mitt tycke! Hans avhopp var således oerhört trist och sorgligt och inte blev det bättre av att klåparen Fabio Lione (RHAPSODY OF FIRE/LABYRINTH) tog över rollen i livesammanhang. Jag vet att Lione är väl ansedd av många men personligen tål jag inte den mannens röst. När det så utannonserades att det istället var svenske Tommy Karevik som tagit över positionen jublade jag därför högt! SEVENTH WONDER vokalisten är nämligen en stor personlig favorit!

Så hur låter då kombinationen Karevik/KAMELOT!? Helt fantastisk förstås! Bandet har inte tappat något rent musikaliskt och sånginsatsen är klockren. Karevik må låta som Peter Jöback - enligt min älskade sambo - men hans röst passar som hand i handske till den musik som presenteras på "Silverthorn". Det blir faktiskt lite musikalstämning över anrättningen så där får jag ge sambon rätt. Annars är allt precis som det ska förstås. Här snackar vi power metal med klart pompösa drag och melodier så kraftfulla att man nästan blir spak.

Toppar finns det många av och några lågvattenmärken finns egentligen inte. Ändå är jag lite smått missnöjd med helheten, hur bisarrt det än må låta efter hyllningarna ovan. Vad det är jag saknar kan jag inte riktigt sätta fingret på. Kanske är det avsaknaden av Khan som påverkar eller så har skivan helt enkelt inte "det"? Någon ny "Black Halo" är detta i alla fall inte. Ge mig ett par månader till så har jag nog kommit fram till ett mer välformulerat svar på den frågan.

"Silverthorn" är ändå en förbannat bra skiva, tro inte annat, och jag kan inte se hur redan införlivade fans ska kunna tycka annorlunda.