WildeStarr - A Tell Tale Heart (5)

Band: WildeStarr
Titel: A Tell Tale Heart
Bolag: Scarlet

Trots att bandet snart firar 10 år så är WILDESTARR en helt ny bekantskap för mig. Andra halvan av bandnamnet utgörs dock av strängbändaren Dave Starrs efternamn och då borde det ringa en klocka hos en del i alla fall. Det gjorde det i alla fall hos mig. Nämnde Starr har nämligen ett förflutet i grymma gäng som VICIOUS RUMORS och LÄÄZ ROCKIT. Inga dåliga meriter!

Vad handlar då detta projekt om? Snabbt sammanfattat så spelar WILDESTARR pur heavy metal där lyriken baseras på Edgar Allan Poes grymma noveller medan sångerskan London Wilde spräcker glas med sin falsett. Det är så jävla metal det bara kan bli helt enkelt. Tänk JUDAS PRIEST, nitar, läder och motorcyklar. What's not to like liksom!? Men nu är inte allt guld och gröna skogar tyvärr. Även om de enskilda komponenterna är klockrena så blir helheten lite stelbent emellanåt. Det finns heller inga slagkraftiga låtar som höjer bandets musik över mängden. Det är bra, men aldrig mer än så.

Simpel riffbaserad heavy metal är ofta det absolut svåraste att göra rätt. Det har redan gjorts till perfektion av PRIEST, SAXON, MAIDEN med flera, och det för över 30 år sedan. Jag vill inte säga att det är dödfött att ens försöka men det är förbannat svårt att lyckas. Minst sagt. "A Tell Tale Heart" är blott en fis i rymden till och med när man ställer den i relation till ovannämnda akters svagaste verk. Ändå godkänt.