Pride of Lions - Immortal (7)

Band: Pride of Lions
Titel: Immortal
Bolag: Frontiers

Att Jim Peterik är en gudabenådad låtskrivare är ett välkänt faktum hos alla som gillar melodiös hårdrock och AOR. Med SURVIVOR ägde han 80-talet och producerade en lång rad hits ("Eye of the Tiger", "The Search is Over", "Burning Heart" osv) och album som än idag hyllas av entusiaster och lever vidare hos miljontals människor. Sedan 2003 är det dock PRIDE OF LIONS som gäller för den nu 61-årige gitarristen. På detta fjärde album låter det fortsatt som om tiden stannade någongång i slutet av åttiotalet. Det är fortfarande storslagna refränger och kliniskt producerad AOR för hela slanten och än en gång bjuds elva klockrena hits. Nu är Peteriks storhetstid förstås sedan länge över och tyvärr är listplaceringar ingenting han kan hoppas på ens i sin vildaste fantasi. Oförtrutet kör han ändå vidare och för det förtjänar han all respekt!

Stilmässigt är "Immortal" väldig lik SURVIVORs kanske mesigaste alster "When Seconds Count" (1986). Några vassa kanter finnes icke! Det nickas även åt "Vital Signs" - såväl musikaliskt som i det faktum att en av låtarna bär samma titel. Toby Hitchcock är en bra sångare men han äger tyvärr inte samma röstmässiga pondus som vare sig Jimi Jamison eller Dave Bickler. När det gäller AOR är sången i mitt tycke den viktigaste beståndsdelen vid sidan av låtmaterialet. "Immortal" lider således något av detta faktum. Peteriks låtmaterial väger dock tack och lov upp Hitchcocks tillkortakommanden. Hits saknas det som sagt inte. Titelspåret, "Tie Down the Wind" och "If it Doesn't Kill Me" skulle med lätthet ha platsat på vilken SURVIVOR platta som helst och övriga spår är nästan lika catchiga de också.

I brist på ny musik från SURVIVOR duger PRIDE OF LIONS gott och väl. Men nog skulle en återförening av antingen originalsättningen eller Jamison-versionen vara att föredra i alla lägen. AOR-fans kan dock köpa utan någon som helst tvekan.