Elvenking - Era (7)

Band: Elvenking
Titel: Era
Bolag: AFM Records

AFM Records väljer fortfarande att lansera italienska ELVENKING som ett folk/power metal-band, vilket känns missvisande. Kan med viss tvekan gå med på folk metal. Folkmusikinfluenserna finns där, även om de numera är nedtonade. Men power metal? Det var ganska många år sedan ELVENKING höll till inom den genren. ELVENKING av idag har stilmässigt inte så mycket att göra med det band som 2001 släppte debutskivan “Heathenreel”. Det är klart att det finns likheter, men i stort sett är ELVENKING ett annat band. Förvandlingen inleddes på föregångaren “Red Silent Tides” (2010) som visade en betydligt rockigare sida av bandet än vi var vana att höra.

Nya “Era” tar vid där “Red Silent Tides” slutade och känns som en naturlig uppföljare. ELVENKING visar som vanligt vilken känsla för melodier de besitter. För att inte tala om förmågan att snickra till snygga refränger. “I am the Monster”, “Forget-Me-Not”, “Poor Little Baroness” och “Chronicle of a Frozen Era” är alla exempel på riktigt refrängstarka låtar, men det finns fler. Bitvis känns dock “Era” lite tam och som power metal-konnässör med smak för snabba låtar kan jag ibland sakna låtar med ordentligt drag. Det där är ju dock som alltid en smaksak och trots att jag föredrar ELVENKINGs tidiga album är “Era“ inget annat än ett nytt styrkebesked från ett mycket stabilt band. Att ikonen Jon Oliva (SAVATAGE, JON OLIVA'S PAIN) gästsjunger på ett par låtar är kanske också värt att nämna.