Ensiferum - Unsung Heroes (6)

Band: Ensiferum
Titel: Unsung Heroes
Bolag: Spinefarm

Finska ENSIFERUM har länge varit ett favoritband när det kommer till folk metal. Bandets fartfyllda sammanfogning av ettrig power metal och dansanta melodier som andas finsk/nordisk folkmusik är ytterst smakfull i mitt tycke. Till skillnad från andra band i genren har de också hela tiden lyckats hålla sig på rätt sida om gränsen till tjoflöjtsvammel.

"Unsung Heroes" är bandets femte fullängdare och deras tredje med sångaren/gitarristen Petri Lindroos (ex NORTHER). Varför nämner jag då detta? Jo, han är nämligen i mångt och mycket det som gör att jag fortfarande håller debuten "Ensiferum" (2001) och dess uppföljare "Iron" (2004) som bandets starkaste stunder i karriären. Originalvokalisten Jari Mäenpää (nu i WINTERSUN) var en grymt begåvad sångare medan Lindroos är en av genrens svagaste. En mer monoton growlstämma är svår att uppbringa tror jag. Tack och lov har det tagit sig med åren och idag låter han inte fullt så trist.

Bortsett detta är "Unsung Heroes" ännu en fin installation i bandets diskografi. När det kommer till melodisnickrande är det nämligen inte många som slår finnarna på fingrarna. Varenda låt är en melodisk pärla och allsången står för dörren gång på gång. Det står klart redan i öppningsspåret "In My Sword I Trust" att den fina traditionen står sig stark. Refrängen i singeln "Burning Leaves" är nästan larvigt poppig men de lyckas, än en gång, hålla sig ifrån att passera gränsen. Personlig favorit är dock speed/thrash ljudande "Retribution Shall Be Mine"! Helt klart något av det bästa bandet släppt ifrån sig! Detsamma gäller tyvärr inte skivan som helhet men visst är den godkänd och köpvärd ändå.

Jag vill avsluta denna recension med ett konsumenttips. Håll er borta från den limiterade upplagan av skivan! Den inkluderar nämligen en fullständigt värdelös cover på GIPSY KINGS världsplåga "Bamboleo". Jepp, där gick ENSIFERUM slutligen över gränsen alltså. Vedervärdigt och ovärdigt.