Threshold - March of Progress (7)

Band: Threshold
Titel: March of Progress

Även om jag alltid gillat progressiv metal är brittiska THRESHOLDs digra diskografi mer eller mindre outforskat territorium för mig. Jag har förstås hört deras tidigare plattor och tycker inte alls det är oävet. Det var dock inte förrän med förra plattan "Dead Reckoning" (2007) som jag fastnade ordentligt för bandet och favoritaspekten var tveklöst vokalisten Andrew "Mac" McDermott. Tyvärr hoppade McDermott av direkt efter inspelningarna och 2011 avled han till följd av njursvikt. Som ersättare tog bandet in tidigare sångaren Damian Wilson och det är också han som sjunger på färska "March of Progress". En helt okej ersättare men inte på långa vägar lika dominant röstmässigt som Mac.

Utöver detta faktum klarar THRESHOLD sig väl på denna "comeback". Bitvis når skivan faktiskt upp till samma svindlande höjder som sin föregångare. Öppnande "Ashes" är exempelvis ett perfekt amalgam av progressiv metal och ultramelodiös AOR och bjuder på en av årets starkaste refränger. Häri ligger också THRESHOLDs styrka. Precis som genrekollegorna DREAM THEATER lyckas de med bedriften att sammanfoga meckiga taktbyten med snabbhäftande refränger och smittande melodier på ett makalöst otvunget sätt. Om jag ska jämföra med något annat band så ligger svenska SEVENTH WONDER nära tillhands. Andra höjdpunkter på skivan är "Staring at the Sun", vars melodispråk påminner kraftigt om OPETH, och musikalsvulstiga "The Hours".

Detta är ingen ny "Dead Reckoning" men gillar du progressiv metal och när en försmak för medryckande melodier är det egentligen inte så mycket att snacka om. Bara att tjacka asså!