Saturnian - Dimensions (5)

Band: Saturnian
Titel: Dimensions
Bolag: Indie Recordings

Älskar du DIMMU BORGIR och tycker att norrmännen tar alldeles för lång tid på sig mellan plattorna? Då heter lösningen SATURNIAN. Bandets debut låter nämligen så mycket DIMMU BORGIR att man nästan blir snurrig emellanåt. Jag brukar alltid säga att det inte spelar någon roll huruvida ett band stjäl hela sitt koncept från annat håll bara låtarna är bra. I fallet SATURNIAN börjar jag dock vackla i min tro. "Dimensions" bjuder nämligen på ett gäng bra låtar som i åtminstone en del fall skulle kunna ta upp kampen med norrbaggarna. Ändå kan jag aldrig skaka av mig irritationen över hur likt det faktiskt låter. Jag vet inte om britterna medvetet går in för att kopiera Shagrath & co men jag skulle bli förvånad om så inte är fallet.

Om vi för en stund bortser från detta faktum så kan jag ändå konstatera att "Dimensions" faktiskt är en helt okej samling episka black metal dängor. Britterna tycks högst kapabla att komponera komplexa och orkestrala låtar i god norsk anda. Det de saknar är DIMMU BORGIRs osvikliga förmåga att skriva hitlåtar som tilltalar den stora massan. "Dimensions" kommer säkerligen att älskas i kretsar där symfonisk black metal är det enda som gäller. De kommer dock knappast att nå ut till mainstreampubliken och fånga fans på det sätt DIMMU lyckats göra.

Men som sagt, gillar du bandet jag redan nämnt fyra gånger, samt gäng som LIMBONIC ART, CRADLE OF FILTH, OLD MAN'S CHILD och ABIGAIL WILLIAMS så kan SATURNIAN vara värda en chans.