Grave Digger - Clash of the Gods (4)

Band: Grave Digger
Titel: Clash of the Gods
Bolag: Napalm
Betyg: 4/10

Mitt intresse för tyska GRAVE DIGGERs förehavanden har så sakteliga avtagit genom åren. Peaken uppnåddes definitivt i mitten av 90-talet då bandet släppte sina, i mitt tycke, absolut starkaste plattor - "Heart of Darkness" (1995) samt "Tunes of War" (1996). Stilren heavy metal blir inte bättre än i en dänga som "Rebellion (The Clans are Marching)"! Ett par bra plattor i slutet av nittiotalet/början av tjugohundratalet mäktade gubbarna också med innan luften gick ur dem på "The Last Supper" (2005). Låtmässigt har Chris Boltendahl och manskap fortsatt att slänga ihop en del bra grejer även på senare år. Problemet ligger egentligen mest i framförandet av desamma. Det låter alldeles för slappt och slött. Som om ett gäng gamla rävar försöker rocka loss på PROs årsmöte...och misslyckas fatalt. Att det i år gått 30 år sedan första demon kan förstås vara en del av förklaringen. Det finns dock en bunt band som hållt på lika länge - eller längre - och som inte drabbats av tillnärmelsevis samma trötthet.

På "Clash of the Gods" får vi precis vad vi förväntar oss av GRAVE DIGGER. Det vill säga en gubbnäve melodisk och medryckande heavy metal med tydliga drag av ACCEPT och JUDAS PRIEST. Den här gången svajjar det dock märkvärt även i låtskrivandet. Jag hittar faktiskt bara två låtar som får mer än med tvekan godkänt - det doomtyngda titelspåret samt thrashiga "Walls of Sorrow". Den sistnämnda med en refräng som låter bisarrt mycket BLIND GUARDIAN. Refrängen i singelspåret "Home at Last" är för övrigt också grymt bra. Övriga låtar är dock alldeles för anonyma och dessutom fullständigt dränerade på varje tillstymmelse till energi. Det är nästan plågsamt att lyssna igenom hela skivan från början till slut.

Om det här är spiken i kistan för gubbarna eller ej återstår att se. Personligen ger jag i alla fall här och nu upp allt hopp om framtida stordåd. Tack ändå för det som varit - och så är ju omslaget sjukt läckert i vanlig ordning!