Tantara - Based on Evil (7)

Band: Tantara
Titel: Based on Evil
Bolag: Indie Recordings

Jag drog upp det redan i april när jag recenserade senaste AURA NOIR plattan och nu befästs detta faktum ytterligare - Norge är bättre på thrash än Sverige. Så är det bara. I alla fall när det kommer till redan skivsläppande band. Jag hoppas och tror dock att Umeiterna i STONELOAD kan ändra på detta när deras debut släpps i höst!

Men nu handlar det alltså återigen om kvalitetsthrash från vårt västra grannland. Till skillnad från AURA NOIR och de regerande norska thrashkungarna i NEKROMANTHEON så plockar inte TANTARA sin huvsakliga inspiration från Tyskland och Östeuropa. Istället handlar det här om ren Bay Area dyrkan. HEATHEN, FORBIDDEN, TESTAMENT och VIO-LENCE är givna referenser! I med en dos METALLICA och EXODUS också förstås! Som ett EVILE utan en Hetfield-soundalike vid micken skulle man kunna säga. "Based on Evil" är till och med inspelad med Flemming Rasmussen vilket får den sista liknelsen att framstå som än mer given. Men vad spelar alla dessa referenspunkter för roll i slutänden? Ingen alls förstås och det vet killarna i TANTARA mycket väl. Därför, antar jag, har de lagt ner tid på att skriva ordentliga låtar som engagerar och får lyssnaren att vilja höra mer. Att det här är ett debutalbum är faktiskt svårt att tro emellanåt. Det låter moget (på ett bra sätt!), inspirerat och genomtänkt. Det blir heller aldrig enformigt då låtmaterialet är mycket dynamiskt och kastar sig fram och tillbaka mellan tunga groovepartier och sylvasst riffande med plattan i botten.

"Based on Evil" är kanske inte ett helgjuten platta men som debut imponerar den kraftigt och därför ska det bli spännande att följa dessa ynglingars utveckling framöver. Om du gillar banden som nämns ovan så ska du självfallet kolla upp TANTARA...och thrasha som en galning!