Tankard - A Girl Called Cerveza (7)

Band: Tankard
Titel: A Girl Called Cerveza

Årets mest nyskapande och variationsrika progressiva album har äntligen anlänt! Eller inte. TANKARD är, som alla bör veta vid det här laget, thrashens motsvarighet till MOTÖRHEAD. TANKARD ska låta som TANKARD och därmed basta. Allt annat vore väl mer eller mindre skandal!? Min poäng? Jo, den är att "A Girl Called Cerveza" är allt det den ska vara - varken mer eller mindre. Således kan vi alltså gå vidare till själva tyckandet.

Förra plattan "Vol(l)ume 14" var i mitt tycke en ganska ljummen skapelse och i min recension av densamma här på Metalcentral utsåg jag den till bandets svagaste på denna sida om år 2000. Med "A Girl Called Cerveza" har TANKARD tack och lov snabbt återfunnit formen. Första singeln och tillika titelspåret är i mitt tycke något av det bästa de tyska ölkonnässörerna kreerat på 25 år och en handfull låtar ytterligare håller riktigt hög klass. Ett exempel är fjantigt betitlade "The Metal Lady Boy" (texten ska vi inte ens prata om) som inkluderar ett gästinhopp av Doro. Ett annat är punkiga "Fandom at Random" som låter väldigt mycket "The Morning After". Det finns ett par svagare spår men även dessa är klart habila. Det jag gillar mest med sentida TANKARD är att de mer och mer inriktat sig på medryckande melodier. Thrash ska förvisso handla om riff i första hand, men när dessa dekoreras med snygga melodier och harmonier är det ju som att lägga mumsigt pålägg på frukostmackan.

Redan frälsta kan förstås köpa skivan utan minsta tvekan. I övrigt krävs väl lite öppensinnighet vad gäller tysk humor för att fullt ut kunna uppskatta ett nytt album med TANKARD. Allt är precis som det ska med andra ord. I evighet. Amen.