Soul Source - When Heroes Fall (7)

Band: Soul Source
Titel: When Heroes Fall
Bolag: -

Recensent: Johan Hagengren

I Karlstad fanns en gång i tiden ett power metalband vid namn SOUL SOURCE. Precis som otaliga andra band genomled gänget ett par medlemsbyten och mig veterligen var sättningen aldrig komplett nog att få ihop några livegig. Nu har bandledaren Thomas Josefsson bestämt sig för att göra de inspelade låtarna tillgängliga för allmänheten genom att släppa dessa på en digital release. Således är det låtar från hela bandets karriär där produktion, utförande och bandsättning varierar relativt kraftigt. Från proffsig produktion och klanderfritt utförande på låtar som ”Destiny Horizon” till mer demodoftande ”Homecoming”, säkerligen skiljer det både ett och ett annat år mellan dessa låtar.

Bandets melodiösa power metal är precis vad Karlstads metalklimat skulle behöva. När man ständigt översköljes med thrash, döds eller skitig rock n´ roll skulle bandets mer melodiösa och slagkraftiga metal vara ett mer än välkommet tillskott. Därför är det synd att bandet inte är aktivt för tillfället men jag vet att planer funnits för att göra en konsert här på hemmaplan, vi får hoppas att så blir fallet.

SOUL SOURCE är power metal i ordets rätta bemärkelse. Det går rejält snabbt. Ibland undrar man hur många Red Bulls (alternativt amfetamin) man tryckt i trummisen för att han ska orka med tempot. Melodierna är medryckande och de stora refrängerna finns där. Genom medlemsbytena har bandet ständigt också kunnat ståta med en duktig sångare i ledet. Adderar man attributen så får man ett genuint starkt paket där det mesta känns proffsigt och genomtänkt. Ska vi snacka förebilder eller genrekollegor kommer brittiska DRAGONFORCE osökt till minnes, kanske mest på grund av att de också förmår spela i epileptisk takt.

Så är du en fan av tvättäkta power metal som inte skäms för sig så ska du absolut kolla in SOUL SOURCE, för dylika releaser är vi inte bortskämda med.