Bonded by Blood - The Aftermath (5)

Band:  Bonded by Blood
Titel:  The Aftermath
År:  2012
Bolag:  Earache

Ett namn som BONDED BY BLOOD förpliktigar. Alla med någon som helst koll på extrem metal vet förstås att det var EXODUS som odödliggjorde frasen inom thrashen och väljer man att adoptera det som bandnamn så gäller det att leverera! Speciellt när man rör sig inom samma genre som inspirationskällan. Med sina två första fullängdare ("Feed the Beast", 2008 samt "Exiled to Earth", 2010) lyckades kalifornierna halvt om halvt med detta företag och nu är det alltså dags för platta nummer tre att dunka hem budskapet. Och visst lyckas grabbarna bättre. Åtminstone delvis. "The Aftermath" är nämligen sprängfylld av klassiska thrashriff och drivet är imponerande rakt igenom. Med nye sångaren Mauro Gonzales (MUTANTS OF WAR) har man dessutom en mikrofondomptör av rang i bandet. Därmed löser sig också den del av ekvationen som alltid fallerat hos BONDED BY BLOOD. Förre sångaren Jose Barrales hade nämligen en riktigt trist och vek stämma i mitt tycke. När han sen försökte variera sig mer på platta nummer två så lät det mest illa. På den fronten är det alltså bara plus!

Men i slutänden handlar det förstås alltid om låtmaterialet som helhet och där lyckas bandet ungefär som tidigare. Det finns alltså fortfarande en hel del tuffa riff, slagkraftiga refränger och snygga melodier. "Sheperds of Rot" och "Show No Fear" är två suveräna exempel på hur bra modern thrash kan låta när allt står rätt till. Tyvärr håller inte hela skivan samma klass rakt igenom. Det blir lite för stelbent i längden och när riffen börjar sina så harvar bandet på i gamla hjulspår. Det band som BONDED BY BLOOD måste göra för att behålla sin relevans i dagens musikvärld är att våga ta ut svängarna lite mer. Antingen kör man fullt ut på old-school spåret soundmässigt och skriver übergrymma låtar (läs ANTICHRIST och NEKROMANTHEON) eller så försöker man utveckla stuket och skapa en egen nisch. Till den senare kategorin hör till exempel band som HEXEN och VEKTOR. Två band som lyckats ta thrashen till en annan dimension genom att blanda in element från progressiv musik och black metal. Att BONDED BY BLOOD gör en cover på RAGE AGAINST THE MACHINEs "Killing in the Name" utan att avvika från originalet nämnvärt är talande. De tar till och med ut svängarna på ett safe sätt.

BONDED BY BLOOD är bruksthrash för den absolut inte vill testa något nytt. Inte helt oävet ändå och som sagt bättre än tidigare. På gränsen till ett högre betyg.