Gojira - L'Enfant Sauvage (7)

Band:  Gojira
Titel:  L'Enfant Sauvage
År:  2012
Bolag:  Roadrunner

Jag ska inte påstå att jag är överdrivet inlyssnad på fransmännens tidigare förehavanden. Utmärkta "From Mars to Sirius" står dock i skivhyllan och är en skiva jag återkommit till med jämna mellanrum. När en kompis en gång frågade mig hur GOJIRA egentligen låter svarade jag - baserat på nämnda skiva - att de låter som om två delar MASTODON, två delar MESHUGGAH och en del LAMB OF GOD skulle spela in en skiva med Trey Azagthoth som producent. Sju år senare sitter jag nu och lyssnar igenom bandets senaste verk, "L'Enfant Sauvage", på repeat och jag tycker faktiskt mig höra ungefär samma blandning. Om än något mer tillbakalutat. I grund och botten handlar det (fortfarande) om modern groovebaserad och progressiv metal med en extrem edge. Många kritiker hyllar GOJIRA som frälsare och nydanare av metalgenren och visst har de rätt till viss del. Band som GOJIRA hjälper definitivt till att sprida den extrema metallen till massorna och de visar också övriga band att det finns andra vägar att gå om man bara vågar. Men precis som när jag lyssnar på mer endimensionella akter så spelar det ingen roll hur utmanande och progressiva GOJIRA vågar vara om de inte skriver bra låtar...och det gör de tack och lov. Till största del i alla fall.

Franskans "l'enfant sauvage" översätts till engelska som "the wild child" och det är ju minst sagt ett välkänt uttryck inom metalkretsar (tänk W.A.S.P. och C.o.B.). Skivan låter dock inte som titeln antyder. Istället för det vilda barnet så är GOJIRA, rent musikaliskt i alla fall, det eftertänksamma och intelligenta barnet som noggrant planlägger och portionerar ut sitt djävulskap i små diaboliska doser. Min personliga favorit, "Born in Winter", är till och med kanske det minst vildsinta spåret på skivan. En tillbakalutad pärla uppbyggd på samma sätt som det tudelade titelspåret på tidigare nämnda "From Mars to Sirius". Men GOJIRA kan vara jäkligt bra när de är brutala också, som i ösiga "Planned Obsolescence" eller öppnande mastodonten "Explosia". Här snackar vi musikaliskt guld!

Bandet ligger numera på multinationella Roadrunner och "L'Enfant Sauvage" kommer med deras hjälp att slå stort över hela världen - det är jag fullständigt övertygad om! Det kommer dessutom att vara välförtjänt. Rekommenderas!