Candlemass - Psalms for the Dead (9)

Band: Candlemass
Titel: Psalms for the Dead
Bolag: Napalm
Betyg: 9/10

Ända sedan comebacken med den självbetitlade "vita" plattan har CANDLEMASS, i mitt tycke, gått från klarhet till klarhet. Inte ens det faktum att Messiah Marcolin lämnade frontmanna-ämbetet återigen verkade röra Leif Edling i ryggen. In med SOLITUDE AETURNUS vokalisten Robert Lowe och på't igen! Simple as that. "King of the Grey Islands" var ännu bättre än den självbetitlade och "Death Magic Doom" överträffade återigen sin föregångare. Leif Edling har hela tiden fortsatt bevisa att han är en enorm låtskrivare med en övermänsklig känsla för storslagna arrangemang och minnesvärda melodier. Nu verkar han tyvärr ha nått vägs ände vad gäller CANDLEMASS och "Psalms for the Dead" har på förhand utnämnts till bandets allra sista. Vad gör mannen då? Jorå, sin vana trogen smäller han till med ett makalöst verk som i min bok kvalitetsmässigt kan ställas jämte debuten "Epicus Doomicus Metallicus". En fantastisk bedrift så här 26 år senare tycker jag!

"Psalms for the Dead" sammanfattar på ett mycket snyggt sätt allt det som CANDLEMASS står för och fungerar därför utmärkt som ett sista epitafium. Edling har alltid varit noga med att betona ordet METAL i genrebeteckningen doom metal och det är precis vad som bjuds. Återigen. Öppnande "Prophet" är troligen så jäkla mycket metal en låt bara kan bli. Det hårt pumpande riffet får blodet att koka i ådrorna. Efterföljande "The Sound of Dying Demons" är ren doom i bästa "Solitude" anda och singeln "Dancing in the Temple (of the Mad Queen Bee)" ett klockrent amalgam av stilarna. Det låter jäkligt mycket CANDLEMASS om anrättningen helt enkelt.

Den som gillat CANDLEMASS med Lowe på sång lär älska även detta verk. Jag lyfter härmed min hatt för ett av Sveriges bästa band genom tiderna och speciellt för en av våra jämnstarkaste låtskrivare någonsin! Snacka om att go out with a bang!