Kreator - Phantom Antichrist (9)

Band: Kreator
Titel: Phantom Antichrist
Betyg: 9/10

KREATOR är, förblir och har (nästan) alltid varit ett av mina absoluta favoritband. Ända sedan jag först hörde "Endless Pain" som spoling i slutet av åttiotalet har jag älskat allt Mille Petrozza och mannar givit ut. Bandets första fem plattor är förstås i en klass för sig, men även industriexperimentet "Renewal", punkspäckade "Cause for Conflict" och gotiska "Endorama" står samtliga stolta och helt utan skam i skivhyllan. Vad bandet än tagit sig an i karriären har kvaliteten alltid upprätthållits.

Sedan den så kallade comebacken med "Violent Revolution" (2001) har KREATOR dock återigen varit thrashen trogen. Inslag av såväl melodisk dödsmetall som punk och pur heavy metal har funnits med, men grundstommen har utgjorts av thrash metal med en fot stabilt nedtrampad i åttiotalet. Personligen gillar jag även denna era skarpt, men jag måste erkänna att jag kände ett uns av oro då förra verket "Hordes of Chaos" släppte lite för mycket på det melodispråk som sentida KREATOR färgats så av. Det blev lite för enkelspårigt och stelt, även om låtarna i sig ändå var skitbra. "Phantom Antichrist" ställer tack och lov detta lilla "snedsteg" tillrätta på en gång. Redan då titelspåret släpptes lös på YouTube stod det klart att KREATOR var på väg mot ännu en kreativ formtopp. Aggressionen, melodierna och den klockrena refrängen skvallrade om stordåd och med facit i hand kan jag nu konstatera att så är fallet. "Phantom Antichrist" ÄR i mitt tycke bandets bästa album ända sedan "Coma of Souls"! Sedan inte sagt att det låter som på 80-talet. Nej, soundmässigt är det snarare en blandning av melodirika "Enemy of God" och punkiga "Cause for Conflict" vi möter. En ypperlig mixtur, helt i min smak!

Förutom det redan omnämnda och briljanta titelspåret finns här ytterligare åtta helt suveräna spår. Brutala "Death to the World" (THRASH!!!!), übermelodiska "From Flood Into Fire" och min absoluta favorit "United in Hate" utgör topp tre, men övriga spår lämnar inte heller något utrymme för besvikelse. KREATOR låter i mina öron mer laddade och energiska än någonsin förr och i samklang med det klanderfria låtskriveriet blir "Phantom Antichrist" ett smärre mästerverk. Jag vågar inte dela ut en tiopoängare ännu men jag skulle inte bli förvånad om skivan fortsätter att växa med åren. Fantastiskt!