Marduk - Serpent Sermon (8)

Band: Marduk
Titel: Serpent Sermon
Bolag: Century Media
Betyg: 8/10

I min värld är det mer sentida MARDUK med Mortuus på sång det enda MARDUK man överhuvudtaget behöver. "Dark Endless" och "Those of the Unlight" är förvisso allmänt ansedda som smärre mästerverk från tidigt nittiotal, men mot briljanta "Rom 5:12" har de inte mycket att sätta emot. Mortuus inträde i bandet eleverade aggressionen minst tio nivåer och låtskrivandet slipades samtidigt till perfektion. "Serpent Sermon" är bandets fjärde fullängdare med FUNERAL MIST-frontmannen vid mikrofonen och kvalitetsmässigt håller bandet fortfarande högsta klass. Det finns egentligen ingenting att klaga på vad gäller låtskriveri, framförande eller estetisk inriktning. Bara det bästa är gott nog tycks bandet helt riktigt resonera. "Serpent Sermon" är måhända inget nytt mästerverk men bortsett från WATAIN är det egentligen inget band som på allvar kan konkurrera om black metal-tronen i dagsläget. Att Mortuus har världens i särklass grymmaste pipa gör mycket för att säkerställa dominansen!

Det som särskiljer nya skivan från sina närmaste föregångare är främst ett ökat utrymme för undersköna (fel ord i sammanhanget?) melodier. Det öppnande titelspåret är faktiskt förvånansvärt melodiskt och gifter samman musikaliskt våld och skönhet på ett smäckert sätt. Lite DISSECTION över den faktiskt. Kanske den enskilt bästa komposition MARDUK mäktat med i karriären! Annars är det förstås mest ultravåld som gäller när östgötarna är i farten. Full fart framåt och allt som står i vägen ska krossas till blott damm återstår. En sund inställning tycker jag! Släng exempelvis på "Hail Mary (Piss-Soaked Genuflexion)" eller "Messianic Pestilence". Mer genuint ondskefull musik går tamigfan inte att finna. Jag sitter rakt igenom hela skivan med ett leende som sträcker sig från öra till öra och bara njuter. Införskaffa snarast och gör detsamma du också!