Jorn - Bring Heavy Rock to the Land (7)

Band: Jorn
Titel: Bring Heavy Rock to the Land
Bolag: Frontiers Records

“Bring Heavy Rock to the Land” är, lite beroende på hur man räknar, JORNs tionde studioalbum. Bakom namnet JORN hittar vi förstås den norske sångaren Jörn Lande. Lande är en fantastisk vokalist, men om man ser till den låtmässiga kvaliteten har jag inte varit alltför imponerad av det han släppt ifrån sig som soloartist. Då har jag alltid föredragit hans insatser i MASTERPLAN och projektet ALLEN/LANDE (med Russell Allen från SYMPHONY X). Med detta i åtanke var inte mina förväntningar på JORNs nya alster speciellt höga, men desto roligare då att bli positivt överraskad.

Plattan inleds med den knappt 3 min långa “My Road”. Vet inte om denna balladliknande historia ska betraktas som ett intro eller som en “riktig” låt, men den är i alla fall rätt skön och hjälper till att bygga upp stämningen. Tar vid gör sedan det tunga och refrängstarka titelspåret. “Bring Heavy Rock to the Land” må vara en lökig och något krystad titel, men det är hur som helst en jävligt bra låt som jag har nynnat på mer än en gång de senaste veckorna. 8 min långa “A Thousand Cuts” är också tung och bra och innehåller ett härligt riff. Därefter följer SAXON-covern… f’låt, jag menar förstås Christopher Cross-covern “Ride Like the Wind”. Visserligen en bra låt, men jag känner inte att den tillför något särskilt. I “Chains Around You” dras tempot upp, medan “The World I See” representerar en lugnare sida av JORN. Växlingarna fortsätter sedan,då “Time to be King” och “Ride to the Guns” båda hör till skivans ösigare spår, medan “Black Morning” är mer tillbakalutad. Plattan avslutas med sköna “I Came to Rock”, tungt midtempo i stil med titelspåret.

Just variationen är en av skivans framgångsfaktorer. Jag vill minnas att den genomsnittliga JORN-plattan mest består av midtempo. Det känns som att det på “Bring Heavy Rock to the Land” finns ovanligt många snabba låtar, vilket jag personligen tycker är trevligt. Det viktigaste är dock låtkvaliteten och även här har JORN lyckats väl denna gång. “Black Morning” är lite väl såsig för min smak, men klassen på låtarna i övrigt pendlar mellan bra och riktigt bra. I konkurrens med min tidigare favorit “The Duke” (2006) är “Bring Heavy Rock to the Land” det bästa Lande släppt under namnet JORN. Bör tilltala de flesta fans av melodiös hårdrock/metal.